15
26. února 2015 – Karosa B961E na lince číslo 15 v obratišti Stará Role – Pavel Hypš
Ve svých prvopočátcích spojila linka číslo 15 centrum města Karlovy Vary se satelitními čtvrtěmi Rosnice a Čankov. Za její vývoj, který přesahuje 30 let, už zbyl v tomto úseku jediný pár spojů, a její hlavní účel se dnes ubírá naprosto jiným směrem.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/15a.jpg)
Poprvé se „patnáctka“ do ulic vydává roku 1977 po trase: TRŽNICE – Elite – Pivovar – Keramická škola – U koníčka – Počernická – OSP – Svobodova – Konečná – Vančurova – Rosnice, rozcestí – Rosnice – ČANKOV. Místní části Rosnice a Čankov tehdy získaly obsluhu městskou dopravu nově.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/15b.jpg)
Po optimalizaci sítě linek městské dopravy byla k 1. dubnu 1999 linka číslo 15 zcela zrušena a nahrazena prodloužením linky číslo 9 do Čankova.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/15c.jpg)
K návratu „patnáctky“ dochází od 1. dubna 2001. Během další optimalizace linkového vedené jsou po tímto číslem spojeny nejvytíženější úseky linek číslo 1 a 3, a stává se tak páteřní linkou městské dopravy, zajištěnou převážně kloubovými autobusy. V trase Stará Role – Tržnice – Lidická zůstává v provozu dodnes.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/15d.jpg)
Linka číslo 9, zajišťující dnes dopravní obsluhu Rosnic a Čankova, je v provozu pouze do 21 hodin. Hodinu po ukončení jejího provozu do těchto míst zajíždí ještě jeden pár spojů linky číslo 15, pokračující sem ze Staré Role.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/15e.jpg)
Součástí jízdního řádu linky číslo 15 je také ranní zrychlený školní spoj, který jede z Tržnice přímo do zastávky Národní a Gagarinova. Odtud pokračuje do Dalovic. Ve stejné trase opačně jezdí i odpolední spoj, počínaje 1. dubnem 2019 dva odpolední spoje. Z Tržnice dále pokračují po lince číslo 13 resp. 1.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/03/15f1.jpg)
Poznámka: Publikace Půlstoletí ve službách města uvádí, že první dva týdny roku 1996 byla linka číslo 15 vedena v trase Sachrův dvůr – Stará Role – Čankov, mimo přestupní terminál Tržnice. Ostatní zdroje tuto změnu neuvádějí a tudíž se mi nepodařilo prokázat její existenci.
Zdroje: kronika města Karlovy Vary z vybraných let (sbírka SOA Karlovy Vary), publikace Půlstoletí ve službách města (Mgr. Jakub Mráz), web k293.cz