|

451

Pod číselným označením 451 se v pražské dopravě setkáváme již s druhým typem autobusové linky. Jak je to vlastně s její historií? Tak právě to si přiblížíme v dnešním článku.

12. října 2012 – Linka 451 projíždící Dobřichovicemi – Pavel Hypš

První výskyt čísla 451 byl po přečíslování posilové linky 51 v trase Petřiny – Motol. Ta jezdila v přepravních špičkách pracovních dnů a v neděli večer, především pro studenty z kolejí Větrník. Pod číslem 451 jezdila ale pouze od 1. ledna do 7. března 1983.

Linka 451 v obratišti Budovatelů – sbírka Marcela Čermáka

Na začátku 80. let 20. století byly otevřeny vysokoškolské koleje na Jižním Městě (od 90. let katastrálně spadající pod Kunratice). Logicky na takovou událost musela reagovat městská doprava. Prodlouženy sem byly linky 122 a 145 (od metra Družby, dnes Opatov) a linka 154 (od metra Budovatelů, dnes Chodov). Kromě linky 145 byly v provozu celodenně a celotýdenně, ale ani to nepostačovalo obrovskému náporu cestujících. Proto je od 4. října 1983 zavedena zvláštní posilová linka 451 v trase Budovatelů – Petýrkova – Volha – Koleje Jižní Město. Je v provozu zatím pouze v ranní špičce pracovních dnů.

 Informace pro cestující o změně linek 154 a 451

Od 23. března 1984, je zastávka Petýrkova vyměněna za Jarníkovu. Ani ne o měsíc později, 2. dubna 1984 se zavádí provoz také v pracovní dny večer. Začátkem školního roku 1984 je výrazně rozšířen provoz, přepravní špičky pracovních dnů a celotýdenně večer. Od školního roku 1985 je navrácena původní trasa přes Petýrkovu a jezdí již celodenně a celotýdenně. Počínaje rokem 1987 je zavedena polookružní trasa Budovatelů – Jarníkova – Volha – Petýrkova – Budovatelů. K zániku linky dochází v červnu 1987, protože od zahájení dalšího školního roku jsou posilové spoje již zařazeny do linky číslo 122.

 Linka 451 v nástupní Chodov

Pouze v létě 1989 se můžeme setkat s označením 451 u linky spojující Kotlářku a Nemocnici Na Homolce. Na souběžné lince 167 totiž platila klasická prázdninová omezení, avšak cestujících do nemocničních areálů příliš neubývá. Linka byla v provozu celodenně v pracovní dny.

 Výčet účelových linek v roce 1994

S další účelovou linkou 451 se setkáváme od 23. listopadu 1990. V trase Palmovka – Pod Šancemi – Spojovací – Spolská – Dolní Počernice – Nádraží Běchovice – Výzkumné ústavy Běchovice – Újezd nad Lesy – Sídliště Rohožník posiluje především linky 109 a 250. V ranní přepravní špičce pracovních dnů je v provozu ve směru Sídliště Rohožník, dopoledne a odpolední špičku pak ve směru Palmovka.

31. května 1993 – Linka 451 na Palmovce – I. Mahel

Kromě zřízení dalších zastávek jezdila v této trase stabilně téměř 5 let. Od 4. září 1995 bylo toto spojení přečíslováno na 168 a po nějakou dobu ještě provozováno ve stejných parametrech.

 3. března 2008 – Linka 168 přijíždí k zastávce Dolní Počernice – Pavel Hypš

Ještě jednou jsme se mohli s účelovou „čtyřistapadesátjedničkou“ setkat v poněkud zvláštní formě při Všesokolském sletu v roce 2000. Ve dnech 27. – 29. června a 2. července byly pod tímto číslem označeny všechny autobusy svážející cvičence od pražských nádraží do jednotlivých nocleháren a škol. Dne 28. června bylo na tuto linku vypraveno 99 (!) autobusů (původně plánováno 103). Ještě na konci srpna téhož roku jezdila linka číslo 451 jako smluvní doprava z Výstaviště do několika hotelů.

 28. června 2000 – Linka 451 na Smíchovském nádraží – Petr Bechyně

Od září 2000 bylo rozhodnuto o přečíslování školních linek z řady 40x a 41x do řady 55x a výše. Ke stejnému datu došlo k internímu označení účelových linek čísly 75x. Kdyby k tomuto rozhodnutí nedošlo, mohli jsme linku číslo 451 potkat při povodních v roce 2002 a především pak na ustálené lince k holešovickému výstavišti.

11. února 2011 – Linka 751 v terminálu Nádraží Holešovice – Pavel Hypš

Uvolněné číslo 451 bylo příměstskou linkou obsazeno až od 13. října 2008. V jednosměrné trase Dobřichovice, rozcestí Karlík – Lety, K Libři – Lety, Karlštejnská – Dobřichovice, pošta – Dobřichovice, rozcestí Karlíkvyjíždí školní linka dopravce Spojbus. V provozu jsou ve dnech školního vyučování 1 spoj ráno a 2 spoje odpoledne.

Jízdní řád linky 451 v roce 2008

Výraznou změnou tato linka prošla již 14. prosince téhož roku. Zavedena je totiž v nové trase Mořina – Mořinka – Hlásná Třebáň, Rovina – Lety, K Libři – Dobřichovice, rozcestí Karlík – Lety – Řevnice, náměstí. V provozu je stále ve dnech školního vyučování, a to 1 spoj z Mořiny ráno a 2 spoje z Řevnic odpoledne. Zrušena tím byla trvale obsluha zastávky Lety, Karlštejnská, kterou autobusy obsluhovaly pouhých 61 dní.

Místo původní zastávka Lety, Katlštejnská přes Google Street View

Počínaje 14. červnem 2009 byl změněn průjezd obcí Lety, přičemž byla přemístěna zastávka Lety, K Libři a zřízena nová zastávka Lety, Na Návsi. Průjezd obcí Lety byl ještě více upraven i v prosinci téhož roku.

17. dubna 2013 – Linka 451 v zastávce Lety, Na Návsi – Pavel Hypš

Od 1. července 2010, bez vlivu na provoz, byl změněn dopravce na Veolia Transport Praha. V podstatě šlo pouze o zakoupení dopravce Spojbus nadnárodní společností, včetně zázemí, autobusů a řidičů. Dodnes na některých vozech zůstává typický červenožlutý nátěr bývalého dopravce.

17. dubna 2013 – Setkání linek 448 a 451 u pošty v Dobřichovicích – Pavel Hypš

V březnu 2011 bylo zavedeno zajíždění do obce Karlík ve směru Řevnice. Hned v dubnu 2011 přibyly na „čtyřistapadesátjedničce“ 2 nové spoje, které z Mořiny pokračují jako linka 311 do Prahy. Důvodem této změny bylo plošné šetření ve Středočeském kraji. Paradoxně tak na školní lince vznikl spoj jedoucí z výchozí zastávky v 10:33. Od 7. ledna 2013 přibyl ještě další odpolední spoj.

17. dubna 2013 – Linka 451 na náměstí v Řevnicích – Pavel Hypš

Autor: Pavel Hypš
Zdroje: web vetinari.wz.cz (Linkové vedení 1984), web mhdpraha.pes.cz (Linka 451), web citybus.cz (Všesokolský slet 2000), web Ropid.cz (přehledy trvalých změn), publikace Informace o pražské dopravě 1986, archivní materiály Marcela Čermáka, jízdní řády PID 2009, publikace Autobusy pražské MHD (Stanislav Linert), Seznam linek a zastávek pražské MHD 1994
    Poslední aktualizace: 12. dubna 2013

Podobné příspěvky

Napsat komentář