501
S noční linkou 501 se poprvé v pražské městské dopravě setkáváme 9. května 1974, v den zahájení provozu prvního úseku pražského metra. Tehdy je vedena v trase Nusle, Náměstí Bratří Synků – Mládežnická (dnes Pankrác)– Budějovická – V podzámčí (dnes Michelský les) – Nemocnice Krč – Zálesí – Novodvorská – Výzkumný ústav A. S. Popova (dnes Jílovská) – Zatáčka – Vinutá (dnes Psohlavců) – Nádraží Braník. Spolu s linkami 502 (do Suchdola), 503 (do Dolních Počernic), 504 (na Tempo), 506 (do Ďáblic), 508 (do Jinonic), 509 (do Čakovic) a 512 (do Horních Měcholup) se stala součástí nové samostatné sítě nočních autobusových linek. S linkou 504 měla navíc z Nuslí až na Zálesí shodnou trasu a vzájemně byly proloženy.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/501a1.jpg)
2. června 2011 – Řepské pořadí linky 501 v zastávce Anděl – Pavel Hypš
Od 2. ledna 1978 začala mezi zastávkami Vinutá a Nádraží Braník obsluhovat navíc ještě úsek Na lysinách – Černý kůň a k branickému nádraží tedy přijížděla z druhé strany. Od roku 1982 se linka 501 kvůli přetrasování linky 504 do oblasti Novodvorské objevuje v mírně pozměněné trase Nusle, Náměstí Bratří Synků – Pražského povstání – Mládežnická – Budějovická – Kačerov – Zálesí – Tempo – Nové dvory – Sídliště Libuš. V zastávce Pražského povstání mají vybrané spoje zajištěn přestup s linkou 504. Od 3. listopadu 1985 je linka již prokazatelně zrušena a nahrazena posílením téměř souběžné linky 504.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/501b.jpg)
22. června 2008 – Autobus linky 501 na bývalé konečné Na Knížecí – Pavel Hypš
Od 1. září 1988 byla linka 501 zavedena v nové trase Smíchovské nádraží – Terasy – Geologická, od 4. září 1989 společně s denními linkami prodloužena do zastávky Chaplinovo náměstí. Od 2. září 2001 je ještě prodloužena na konečnou Pražská čtvrť. V souvislosti s otevřením tramvajové trati na Barrandov, 28. listopadu 2003, byla linka 501 zrušena. Důvodem bylo prodloužení tramvajové linky 54. V oblasti Barrandova je navíc zřízena také nová autobusová linka 514 do Lochkova a Radotína.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/501c.jpg)
28. listopadu 2003 – Autobus linky 501 na bývalé konečné Pražská čtvrť – Tonda Ježek
Počínaje 6. březnem 2005 se setkáváme s linkou 501 již po třetí, tentokrát v trase Na Knížecí – Anděl – U Waltrovky – Jinonice, kde nahrazuje linku 508 odkloněnou přes Radlice. Interval je stanoven na 60 minut a v zastávce Anděl navazuje na tramvajovou linku 58. Od 30. srpna 2008 jako součást reorganizace noční linek je „pětsetjednička“ prodloužena ze zastávky Na Knížecí přes Smíchovské nádraží, Lihovar a Novodvorskou na konečnou Sídliště Lhotka, kde jsou zajištěny návaznosti s linkou 510. Po 26 letech se tím linka 501 vrací do oblasti Novodvorské, i když pouze ve velmi krátkém úseku (Jílovská – Novodvorská). Z drobných dílčích změn stojí za zmínku, že od 1. července 2011 je výstupní zastávka Jinonice na znamení (bez zmáčknutí tlačítka Vás tedy asi řidič má odvézt na manipulaci).
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/501d.jpg)
24. prosince 2010 – Štědrovečerní provoz linky 501 s vršovickým vozem na konečné Sídliště Lhotka – Pavel Hypš
Dnes jsou na lince 501 vedena dvě pořadí, 51. z garáže Řepy (jako předskokan linka 137), 52. z garáže Kačerov (předskokan linka 106). Během posíleného Vánočního a Silvestrovského se na zajištění podílí navíc garáž Vršovice. S noční linkou 508 se „pětsetjednička“ potkává v zastávkách Jinonice a Anděl, na Andělu dále s tramvajovými linkami 54, 58 a 59, na Smíchovském nádraží s linkou 507 směřující na Zbraslav a na Lhotce s již zmíněnou 510. Jako jedna z mála delších nočních linek nikde přímo nezajíždí do centra města. Všechny spoje jsou vysokopodlažní, vypravení nízkopodlažního autobusu však není vyloučeno.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/501e.jpg)
14. června 2011 – Nízkopodlažní autobus vypravený na linku 501 v zastávce Lhotka – Pavel Hypš
Autor: Pavel Hypš
Poděkování patří také Vašku Procházkovi a Danu Rodinovi za spolupráci při focení, Antonínu Ježkovi za zapůjčení barrandovské fotky z webu mhdcr.biz a Zdeňku Liškovi za úpravu textu
Zdroje: zrušený web vetinari.wz.cz (Linkové vedení 1974, 1978), web citybus.cz (Dopravní obslužnost Barrandova), web bus-zastavka.net (Historie PID)
Poslední aktualizace: 14. března 2013