PODBOŘANY
9. ledna 2019 – Karosa C954E na lince SID B95 v Podbořanech – Pavel Hypš
Město Podbořany (německy Podersam) se nachází v severozápadních Čechách, 14 kilometrů jihozápadně od Žatce v okrese Louny v Ústeckém kraji. Žije v něm přibližně 6 400 obyvatel. Název původní vesnice znamenal ves podbořanů (lidí, kteří žijí pod borovým lesem). Součástí města je 12 dříve samostatných satelitních obcí.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2020/05/podborany01-1024x683.jpg)
Nejstarší prokazatelné osídlení Podbořanska je datováno do neolitu. První písemná zmínka o obci pochází z roku 1369. Dne 11. listopadu 1575 obdržely Podbořany městská práva. Do roku 1960 byly sídlem okresu v Karlovarském kraji. V té době to byl rozlohou největší okres ČSR. V roce 1960 byl okres Podbořany zrušen, převážná část obcí se stala součástí okresu Louny, další obce byly začleněny do okresů Chomutov, Karlovy Vary, Rakovník a Plzeň-sever.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2020/05/podborany02-1024x683.jpg)
V Husově ulici poblíž podbořanského náměstí najdeme kostel Božího Spasitele z roku 1902. Ještě starší je pak kostel svatého Petra a Pavla, z roku 1781, v ulici Na Kopci. Na místě dnešního parčíku na náměstí byl v minulosti pomník V. I. Lenina, nejstarší mimo Sovětský svaz.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2020/05/podborany03-1024x683.jpg)
Železnice do Podbořan dorazila roku 1870. Dnes je místní trať označena číslem 160 a vlaky po ní jezdí v trase: Plzeň – Třemošná – Horní Bříza – Plasy – Žihle – Blatno – Kryry – Vroutek – Podbořany – Žatec – Most. Dopravcem místních rychlíkových vlaků je od prosince 2016 firma GW Train.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2020/05/podborany04-1024x768.jpg)
Už z roku 1906 je doložen provoz poštovních dostavníků s možností přepravy osob, jedoucích od podbořanského nádraží do měst Blšany a Kadaň. V roce 1914 už provozovala státní pošta pravidelnou linku 1039c v trase: Měcholupy – Blšany – Podbořany – Podbořanský Rohozec. Autobusová linka v této trase pokračovala až do Doupova, do doby zabrání tohoto území jako vojenského újezdu. Prokazatelně v roce 1949 už vedla přímá autobusová linka z Podbořan také do Rakovníka.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2020/05/podborany05-1024x349.jpg)
Dnes do Podbořan zajíždí 13 linek systému Doprava Ústeckého kraje, zajišťujících obsluhu okolních obcí a také spojení do měst Chomutov, Kadaň, Žatec nebo Jesenice. V pracovní dny sem zajíždí tři páry spojů linky Středočeské integrované dopravy B95 do Rakovníka. V minulosti jezdila z Podbořan také přímá linka do Prahy.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2020/05/podborany06-1024x683.jpg)
Zajímavostí je existence dvou autobusových nádraží. To starší v ulici Alšova využívají linky směrem na Rakovník a Chomutov. Novější v ulici Dělnická nechala na svém pozemku v roce 2014 postavit firma AD Podbořany s myšlenkou, že bude jediným a modernějším terminálem. Dodnes z něj ovšem jezdí pouze regionální spoje AD Podbořany a ke sloučení nástupišť zatím nedošlo.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2010/05/podborany04-1024x768.jpg)
Vzhledem k rozsáhlosti satelitních obcí spadajících pod město zajišťují regionální linky také řadu „vnitroměstských“ přepravních vztahů. Na regionální lince číslo 762 je veden jeden spoj, jež vůbec neopustí katastr města, a to v trase: AUTOBUSOVÉ NÁDRAŽÍ – Žatecká – Mory – KNĚŽICE. Ostatní spoje zajíždějí cestou do samostatné obce Krásný Dvůr.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2020/05/podborany07-1024x683.jpg)
Zdroje: web wikipedia.cz (Podbořany), dobové jízdní řády z vlastní sbírky