352

90. léta – Karosa B 732.1660 ev. č. 7060 na lince č. 352 v Řeporyjích v Ořešské ulici na železničním přejezdu – Archiv DP Praha

Příměstská autobusová linka č. 352 je v pražské městské dopravě od roku 1992, kdy systém Pražské integrované dopravy (PID) prakticky neexistoval. Společně s linkou č. 351 se tehdy staly prvními autobusovými  linkami jezdícími za hranice Prahy. Po celou dobu existence “třistapadesátdvojka” spojuje jihozápadní oblast Prahy s přilehlými obcemi, přičemž stále jezdí celotýdenně a trasa prošla několika změnami. Nyní jsou spoje příměstské autobusové linky č. 352 zajišťovány přejezdy z městské autobusové linky č. 174. Dopravcem byl (a je) pražský dopravní podnik, který na linku nasazuje standardně dlouhé autobusy (včetně nízkopodlažních).

17. května 2003 – Karosa B731 ev. č. 7245 na lince č. 352 v obratišti Sídliště Stodůlky – Zdeněk Liška

K zavedení příměstské autobusové linky č. 352 došlo od 11. ledna 1992, kdy vedla trasou: Stodůlky (nyní Sídliště Stodůlky) – Mládí – Nové Butovice – Malá Ohrada – Řeporyjské náměstí – Ořech. Rozsah provozu byl celotýdenní. Počátkem 90. let vznikal systém PID, a proto trasa vedla souběžně s tehdejšími regionálními autobusovými linkami č. 11660 (Praha – Řeporyje – Vysoký Újezd) a 11661 (Praha – Řeporyje – Mořina), které provozovala společnost ČSAD Praha-západ, s. p. Na lince č. 352 platil jednak tarif pražské městské dopravy, ale také se na ní uznávaly předplatní (dělnické a žákovské) jízdenky z regionálních linek. Naproti tomu na linkách č. 11660 a 11661 se uznávaly jízdenky pražské městské dopravy. Uvedené tarifní opatření platilo pouze mezi Prahou a Ořechem a zřejmě okolo roku 1995 od něj bylo upuštěno. 

Květen 1995 – Seznam zastávek autobusové linky č. 352 v dobové brožuře – sbírka Pavel Hypš

Počínaje dnem 1. července 1995 byla trasa linky č. 352 upravena (zkrácena) do úseku: Nové Butovice – Malá Ohrada – Řeporyjské náměstí – Ořech. Zanedlouho, od 2. září 1995, vstoupila v platnost další úprava trasy do podoby: Nové Butovice – Malá Ohrada – Řeporyjské náměstí – Ořech – Zbuzany, nádraží – Jinočany, náměstí – Chrášťany – Zličín. K datu 1. června 1996 začal v systému PID platit nový tarif a zároveň se oficiálně začal používat termín Pražská integrovaná doprava. Ještě k témuž dni, tedy k 1. červnu 1996, došlo ke zkrácení linky č. 352 a nově tak vedla trasou: Nové Butovice – Malá Ohrada – Řeporyjské náměstí – Ořech – Zbuzany, nádraží – Jinočany, náměstí. 

Listopad 1998 – Knižní jízdní řád autobusové linky č. 352 – sbírka Pavel Hypš

Další změna vstoupila v platnost od 26. září 1999, kdy “třistapadesátdvojka” nově jezdila trasou: Sídliště Stodůlky – Luka – Řeporyjské náměstí – Ořech – Zbuzany, nádraží – Jinočany, náměstí. Jistou, ač nepříjemnou, provozní událostí na lince č. 352 se stala vážná nehoda autobusu Karosa B 931 s motorákem řady 810 ve Zbuzanech. Nehoda s několika zraněnými cestujícími se stala dne 9. prosince 2002 a byla dlouho tématem médií. Před kolizí na železničním přejezdu byl řidič autobusu oslněn sluncem (proto bezpečně neviděl varovná červená světla na signalizačním zařízení železničního přejezdu), což se nakonec potvrdilo. Autobus i motorák následně prošly rozsáhlejšími opravami a ještě několik dalších let sloužily cestujícím.

9. prosince 2002 – Záběr z nehody autobusu Karosa B 931 ev. č. 7313 s motorákem řady 810 ve Zbuzanech – Jaroslav Veselý

Až v souvislosti s prodloužením trasy metra A do stanice Nemocnice Motol a s dalšími změnami v povrchové dopravě došlo, od 7. dubna 2015, také k prodloužení trasy linky č. 352 do podoby: Vypich (pro směr zpět; pro linku č. 352 výstupní zastávka) – Kukulova (pro směr tam; pro linku č. 352 nástupní zastávka) – Nemocnice Motol – Bucharova – Nárožní – Mládí – Kovářova – Luka – Řeporyjské náměstí – Ořech – Zbuzany, nádraží – Jinočany, náměstí.

25. června 2003 – Karosa B 931 ev. č. 7391 na lince č. 352 v obratišti Sídliště Stodůlky – Zdeněk Liška

Dosud poslední změna se uskutečnila k datu 1. května 2016, kdy byla trasa zkrácena do úseku: Luka – Jinočany, náměstí. Provoz je ale zajišťován přejezdy z kmenové autobusové linky č. 174. Nově tak vybraný spoj linky č. 174 přijede do zastávky Luka, kde i s cestujícími vyčká na čas odjezdu a pod označením linky č. 352 pokračuje do Jinočan. Pro úplnost dodejme, že stejným způsobem jiné vybrané spoje linky č. 174 ze zastávky Luka pokračují do Chýnice, ale pod označením linky č. 301.  

29. července 2013 – SOR NB 12 ev. č. 3582 na lince č. 352 opouští zastávku Amforová – Zdeněk Liška

Zdroje: 20 Let ROPID 1993 – 2013 (kol. autorů, Praha 2013), internet: www.pid.cz, www.staryropid.cz

Květen 29, 2019

  • Dobrý den,
    nemohl jsem najít na těchto stránkách žádný e-mail, proto reaguji takto.
    Chtěl bych se zeptat. Jsem tramvajovým fanouškem, nově i členem Bovera Clubu Liberec.
    Bylo by pro Vás přínosem zasílat Vám fotky z tramvajového dění? Nebo z nostalgických akcí s tramvajemi? Samozřejmě bych pro Vás rád sepsal nějaký článek o té či té akci.
    Na moji činnost se můžete podívat na instagramu na: @tram_tramvaj

    Budu se těšit na Vaši odpověď.

    S pozdravem
    Jakub Žák

    • Ahoj, přínosem je každá spolupráce a budeme za ni rádi. Přednostně publikujeme naučné články o historii nebo současnosti dopravy, ale i články o akcích pokud budou zajímavé, určitě za zveřejnění stojí. Můžeš mi napsat na můj mail tanbris@atlas.cz

  • Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *