135
Autobusová linka Pražské integrované dopravy číslo 135 prodělala za více než 50 let své existence celou řadu změn, a to jak v počátcích, tak v nedávné minulosti. Úsek z Florence na Náměstí Míru ji však provází po celou dobu. Jejím dopravce je Dopravní podnik hlavního města. Standardní autobusy na ní nedávno vystřídaly vozy kloubové, vybrané spoje jsou garantovaně nízkopodlažní.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/135a.jpg)
30. ledna 2007 – Karosa Citybus ev. č. 3234 přijíždí na lince číslo 135 do zastávky Kodaňská – Pavel Hypš
Slavnostní zahájení provozu linky číslo 135 proběhlo 31. října 1964. Do „ostrého“ provozu vyjela o dva dny později, 2. listopadu 1964, a to v trase: NÁDRAŽÍ VELESLAVÍN – Náměstí Říjnové revoluce – Letenské náměstí – Veletržní palác – Florenc – Rajská zahrada – Náměstí Míru – Stadion doktora Vacka – SPOŘILOV. V provozu byla ve všední dny, tzn. dnes od pondělí do soboty.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/135b.jpg)
19. července 1965 – Schéma trasy linky číslo 135 – publikace Linky MHD v Praze 1829-1990
První změna přišla od 8. listopadu 1967, od kdy byla vedena z Červeného Vrchu na Náměstí Říjnové revoluce přes Velvarskou. Počínaje 17. březem 1968 byl provoz rozšířen i na neděle. Od 25. listopadu 1968 je většina spojů prodloužena z konečné Spořilov do zastávky Sídliště Spořilov II. Počínaje 11. červnem 1969 sem už zajíždějí spoje všechny.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/135c.jpg)
Škoda 706 RTO MTZ ev. č. 4465 na lince číslo 135 na Bořislavce – Archiv DP
Mezi 1. únorem 1971 až 9. květnem 1974 byla námi popisovaná linka zařazena do tarifně odlišné řady tzv. překryvných linek, z čehož plynulo i její dočasné označení číslem 235. Během tohoto období prodělala jedinou změnu, a to od 4. října 1971 prodloužení vybraných spojů ve špičkách pracovních dnů z Veleslavína k Aritmě Vokovice.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/135d.jpg)
Škoda 706 RTO na lince číslo 235 poblíž Parkhotelu – J. Hussarov
Po zprovoznění prvního úseku metra A z Náměstí Míru na Leninovu (dnes Dejvická) velká část trasy linky číslo 135 kopíruje právě podzemní dráhu, a od 13. srpna 1978 je tak zkrácena pouze do trasy SOKOLOVSKÁ (dnes Florenc) – Náměstí Míru – SÍDLIŠTĚ SPOŘILOV.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/135e.jpg)
Léto 1979 – Schéma trasy linky číslo 135 – web prazsketramvaje.cz
Počínaje 7. lednem 1986 je nově vedena přes zastávky Koh-i-noor a Svahová (dnes Vršvický hřbitov), namísto přes dnešní Slavii. Větší změny prodělává však až 12. července 1987, kdy se její trasa dostává do polookružní podoby: STAROMĚSTSKÁ – Sokolovská – Ústřední rada odborů – Náměstí Míru – Tolstého – BĚLOCERKEVSKÁ – Kodaňská – Náměstí Míru – Ústřední rada odborů – STAROMĚSTSKÁ. Už od 1. prosince 1987 je provozu v úseku Staroměstská – Sokolovská omezen na špičky a sedlo pracovních dnů. K úplnému zrušení provozu v tomto úseku došlo od 27. února 1993.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/135f.jpg)
1. září 1989 – Schéma trasy linky číslo 135 – sbírka Pavel Hypš
Od 18. ledna 1997 byl zrušen polookružní charakter, jelikož došlo k prodloužení z Bělocerkevské do terminálu Želivského. Ke stejnému datu byla zároveň obousměrně vedena jižní variantou trasy a obsluha zastávky Tolstého zajištěna linkou číslo 138.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/135g.jpg)
14. února 2008 – Karosa B951 ev. č. 4020 na konečné zastávce linky číslo 135 Florenc – Pavel Hypš
Výrazná úprava trasy přichází od 1. září 2009, kdy je „stotřicetpětka“ sloučena se zrušenou linkou číslo 260 do trasy: FLORENC – Náměstí Winstona Churchilla – Náměstí Míru – Na Míčánkách – Slavia – Spořilov – Opatov – Háje – JIŽNÍ MĚSTO.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/135h.jpg)
14. března 2009 – SOR NB12 ev. č. 3527 na lince číslo 135 přijíždí do zastávky Bohdalec – Pavel Hypš
Zejména kvůli kapacitním problémů byly od 1. září 2012 prohozeny konce linek číslo 135 a 136, a námi popisovaná linka je tak vedena ze Spořilova přes Roztyly a Chodov do obratiště Koleje Jižní Město. Od 29. června 2013 dochází ke zkrácení do zastávky Chodov.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/135i.jpg)
2. září 2012 – Karosa B951 ev. č. 4034 na lince číslo 135 v zastávce Nad Pahorkem – Pavel Hypš
Stále větší obliba přímého spojení centra a jihu Prahy si vyžádala od 3. listopadu 2014 nasazení kloubových autobusů. Zpočátku se jednalo pouze o provoz v pracovní dny, o víkendech jsou kloubové vozy nasazeny od 5. ledna 2015.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/135j.jpg)
30. března 2015 – Karosa B941 ev. č. 6250 vyjíždí na lince číslo 135 ze zastávky Florenc – Pavel Hypš
Autor: Pavel Hypš
Zdroje: publikace Linky MHD v Praze 1829-1990 (Pavel Fojtík)
Poslední aktualizace: