|

BENÁTKY

Benátky (italsky Venezia) jsou hlavní město severoitalské oblasti Benátsko. Jeho historické jádro leží na ostrovech v mělké laguně, novější části města pak byly vybudovány na rozsáhlém břehu. Ve dnech zvaných „acqua alta“ (vysoká voda), kterých bývá přes 50 za rok, se zde hladina moře zvyšuje až o 90 cm.

3. listopadu 2018 – Náměstí s bazilikou San Marco – Pavel Hypš

Benátky byly ve středověku centrem Benátské republiky, jako námořní a obchodní velmoc a také středisko sklářství. Dodnes jsou středem celé oblasti a mají velký kulturní, společenský i administrativní význam.

4. listopadu 2018 – Kostel Santa Maria della Salute – Pavel Hypš

Od roku 1987 jsou Benátky památkou Unesco. Každý rok je navštíví přibližně 25 milionů turistů a patří taky mezi nejnavštěvovanější města světa. Významnými kulturními akcemi jsou mezinárodní filmový festival nebo prestižní přehlídka současného výtvarného umění Biennale di Venezia.

4. listopadu 2018 – Petrobarevné domečky na ostrově Burano – Pavel Hypš

V ostrovní části města vůbec neexistují cesty pro silniční vozidla. Zdejších 15 tisíc domů stojí na dubových kůlech zaražených do mořského dne a vzájemně je spojují velmi úzké cesty pouze pro pěší. Asi stovku vodních kanálů překonává 400 kamenných mostů, ale pouze 4 z nich vedou přes 70 metrů široký Canal Grande, procházející přímo středem města.

3. listopadu 2018 – Úzké benátské kanály s mnoha mosty – Pavel Hypš

Poblíž centra Benátek se nachází železniční stanice Venezia-Santa Lucia, na pevninské části je pak nejrušnější benátské nádraží Venezia-Mestre. K zavedení železniční dopravy do Benátek došlo v roce 1861. Benátky obsluhují jak místní vlaky, tak i dálkové železniční spoje do Vídně, Mnichova nebo Milána a Udine.

3. listopadu 2018 – Budova železniční stanice Santa Lucia, přístaviště Ferrovia a kostel svaté Marie – Pavel Hypš

Ve městě zajišťují, jak je z předchozího textu již jasné, především lodě. Klasické gondoly známé z filmů jsou dnes poněkud dražší atrakcí pro turisty, hojně jsou však využívány lodní linky „vaporetto“ (vodní autobus) městského dopravce ACTV, zajišťované výhradně velkokapacitními motorovými čluny.

4. listopadu 2018 – Motorová loď dopravce ACTV přijíždí na lince číslo 7 k ostrovu Murano – Pavel Hypš

Kromě dopravce ACTV zajišťuje lodní dopravu v Benátkách ještě firma Alilaguna. Na jejich lodích sice nejsou uznávány celodenní nebo přestupní jízdenky z lodí ACTV, avšak zajišťují spojení i do některých odlehlejších lokalit včetně benátského letiště.

4. listopadu 2018 – Přístaviště dopravce Alilaguna přímo v budově letiště – Pavel Hypš

Zajímavou kapitolou v historii Benátek jsou tramvaje. Tramvajová síť na pevninské části Benátek, Mestre, zahájila provoz roku 1891 a ukončila v roce 1938. V době největšího rozsahu dosahovala až do města Treviso. Postupně byly likvidovány od roku 1933, jelikož byl otevřen most Svobody na ostrovní část Benátek, díky kterému mohli jezdit přímé silniční linky mezi všemi částmi města.

Dobová pohlednice s tramvajemi v Mestre – web wikipedia.it

Náhradou za tramvaje však nebyly pouze autobusy, ale také trolejbusy. Dne 25. dubna 1933 zahájila provoz první trolejbusová linka, vedená z náměstí Piazzale Roma na okraji ostrovní historické části po mostě Svobody na náměstí 27. října v Mestre. Trolejbusy postupně nahradily v Mestre rušené tramvajové linky. Vlivem moderních trendů a také zavedení složitého jednosměrného provozu v mnoha ulicích Mestre došlo postupně k rušení trolejbusových linek, završeným roku 1968.

Dobová pohlednice s trolejbusy v Mestre – web stagniweb.it

Ukončení tramvajového provozu v Benátkách roku 1938 není až tak úplně přesné, jelikož na jednom z větších benátských ostrovů, Lido, fungovala také separátní tramvajová doprava, mezi lety 1900 až 1940. V provozu byly tři linky, navazující na vaporetta v přístavišti Santa Maria Elisabetta. Od roku 1935 byly postupně nahrazovány autobusovými linkami a ty jsou zde, jako na jediném benátském ostrově, v provozu dodnes.

4. listopadu 2018 – Setkání městských autobusů v terminálu Santa Maria Elisabetta – Pavel Hypš

Návratu tramvajové dopravy se však Benátky nakonec dočkaly, a to až v roce 2010. Aby se při výstavbě ušetřilo a zároveň vyřešily problémy s úzkými průjezdními profily, jezdí zde tramvajové vozy netradičního systému Alstom Translohr, kdy jsou vozy vedeny po středové kolejnici, zajišťující i uzemnění elektrického proudu, ale fyzicky se pohybují na postranních pneumatikách.

3. listopadu 2018 – Tramvajový vůz Alstom STE4 přijíždí do terminálu Piazzala Roma – Pavel Hypš

Do terminálu Piazzala Roma na okraji centra Benátek dnes jezdí jedna ze dvou tramvajových linek a také celá řada městských autobusových linek, jejichž trasy sem pokračují z Mestre. Nejvytíženější autobusová linka je jednoznačně linka číslo 4.

3. listopadu 2018 – Benátské autobusové stanoviště Piazzala Roma – Pavel Hypš

Dálkové autobusy, jejichž cílem jsou Benátky, sjíždějí z mostu Svobody těsně před hlavním ostrovem, na ostrovní přístaviště parníků Tronchetto. Jsou sem vedeny mimo jiné i linky dopravců RegioJet (Brno – Benátky – Padova – Bologna – Řím), Flixbus (Praha – České Budějovice – Benátky – Padova) a Eurolines (Praha – Brno – Benátky – Padova – Bologna).

3. listopadu 2018 – VDL Futura dopravce Flixbus na autobusovém stanovišti Tronchetto – Pavel Hypš

Přepravu mezi dálkovým terminálem Tronchetto a městským terminálem Piazzala Roma obstarává další benátský dopravní prostředek, a to lanová dráha. Cestu dlouhou necelý kilometr překonávají dva vozy přibližně dvě minuty.

3. listopadu 2018 – Pohled z kabiny lanové dráhy na středovou stanici Marittima, u které leží rozsáhlé parkovací domy – Pavel Hypš

Zdroje: web wikipedia.cz (Benátky, Venezia Santa Lucie), web wikipedia.it (Rete filoviaria di Venezia Mestre, Rete tranvia di Venezia Mestre, Rete tranviaria del Lido di Veneziar, Translohr), poznatky autora

Podobné příspěvky

Napsat komentář