|

ČESKÁ LÍPA

Česká Lípa (německy Böhmisch Leipa) je město v okrese Česká Lípa, v Libereckém kraji. Leží 80 km severně od Prahy, na řece Ploučnici, s historickým centrem na jejím pravém břehu. Žije zde přibližně 37 tisíc obyvatel.

3. února 2019 – Náměstí T. G. Masaryka – Pavel Hypš

Město bylo postaveno u vodního hradu Lipý, při brodu přes řeku Ploučnici, kde existovala od 10. století malá slovanská osada. O založení města se kdysi zasloužili Ronovci, zejména Jindřich z Lipé v letech 1305 až 1319, o jeho rozvoj pak Berkové z Dubé.

3. února 2019 – Zámeček Červený dům – Pavel Hypš

Vodní hrad Lipý, původně dřevěný, ležel u Ploučnice, avšak její tok byl časem odkloněn. Ve 14. století byla postavena kamenná obranná věž. V 19. století v něm byla rafinerie cukru, po roce 1945 byl odstřelen. Roku 1990 započala jeho pozvolná rekonstrukce a využití pro kulturní akce města.

3. února 2019 – Vodní zámek Lipý – Pavel Hypš

Česká Lípa dnes zahrnuje 14 místních částí o celkové rozloze 66,10 km². Už v průběhu 19. století byly k centrální části města administrativně připojeny, do té doby samostatné, obce Dobranov, Heřmaničky. Manušice, Písečná, Vítkov, Vlčí Důl a Žizníkov. Ostatní se přidávaly postupně po roce 1960.

5. března 2014 – Příjezd do místní části Lada – Pavel Hypš

První železniční trať v České Lípě byla postavena roku 1867 na Bakov nad Jizerou. Pokračování na druhou stranu přibylo roku 1869 a vedlo z hlavního nádraží přes zastávku Česká Lípa střelnice do Rumburka.

1. listopadu 2013 – Budova hlavního nádraží Česká Lípa – Pavel Hypš

V roce 1872 byla zprovozněna trať do Benešova nad Ploučnicí, později prodloužená do Děčína. Z nádraží Česká Lípa město odjel první vlak roku 1898 na Litoměřice. Roku 1903 vznikla trať spojující Českou Lípu na jedné straně s Řetenicemi u Teplic, na druhou stranu byla vedena přes Zákupy do Liberce.

1. listopadu 2013 – Jednotky RegioNova v České Lípě – Pavel Hypš

Ještě roku 1903 vznikla odbočná trať z nádraží Česká Lípa střelnice na Českou Kamenici. Postupem let byla trať na Českou Kamenici zrušena (1979), zčásti využita jako Cyklostezka Varhany, tratě ve městě i okolí propojeny, městské nádraží vybudované roku 1898 je nyní nefunkční a České dráhy jej nabízí k prodeji. Zrušena byla i trať z tohoto městského nádraží do Vlčího Dolu, těleso trati je využito pro cyklostezku.

3. února 2019 – Dnes již opuštěné nádraží Česká Lípa město – Pavel Hypš

Dnes městem procházejí čtyři tratě:

080 Bakov – Česká Lípa – Rumburk

081 Česká Lípa – Děčín

086 Česká Lípa – Liberec

087 Česká Lípa – Lovosice

1. listopadu 2013 – Jednotka RegioNova na hlavním nádraží v České Lípě – Pavel Hypš

Železnici doplňuje celá řada regionálních autobusových linek. Z autobusového nádraží vyjíždí 20 regionálních a jedná dálková linka dopravce ČSAD Česká Lípa. Nejčastějšími cíli jsou Bělá pod Bezdězem, Cvikov, Dubá nebo Mimoň. Linku z českolipského nádraží do Rumburku zajišťuje dopravce BusLine.

30. ledna 2009 – Regionální autobusy odstavené na autobusovém nádraží – Pavel Hypš

Vlivem konkurenčního boje je autobusovým linkám soukromých dopravců vjezd na autobusové nádraží zakázán. Odjíždějí ze zastávky u vlakového nádraží, případně jiných zastávek v bezprostředního okolí. Tyto linky jsou:

500259 Česká Lípa – Mladá Boleslav (dopravce MIRO bus)

501400 Šluknov – Rumburk – Česká Lípa – Praha (dopravce BusLine)

510901 Šluknov – Rumburk – Česká Lípa – Praha (dopravce Quick Bus)

510902 Šluknov – Rumburk – Česká Lípa – Praha (dopravce Josef Hemelík)

1. listopadu 2013 – Iveco Evadys dopravce QuickBus nabírá cestující v České Lípě – Pavel Hypš

Městské autobusová doprava, jako dosud jediný prostředek místní obsluhy, vznikla oficiálně počátkem 70. let. Z počátku byly v provozu čtyři linky, během 80. let se jejich počet zvýšil na sedm. Nejčastějšími cíli byly místní části Lada, Dubina a Špičák.

Dobová pohlednice s autobusem – sbírka Pavel Hypš

Počínaje 1. červencem 1993 provoz přebral po místním závodu ČSAD soukromý dopravce Vett se sídlem v nedalekém městě Zákupy. Městská doprava zpočátku zaznamenala výrazné lepší, mj. využitím dříve neveřejných spojů do továren na okraji města a zaváděním dalších linek, až do počtu deset.

22. června 2006 – Karosa B741 dopravce Vett na lince městské dopravy číslo 11 – Jaroslav Prchlý, web seznam-autobus.cz

Firma Vett bohužel nedokázal v dopravě dlouhodobě úspěšně hospodařit a začala vést s městem spory, ústící až v úmyslné vynechávání spojů apod. Provoz přebral nejprve v roce 2007 dočasně, a během roku 2008 dopravce ČSAD Semily, dnes známý jako BusLine.

30. ledna 2009 – Karosa B951E na lince městské dopravy číslo 203 – Pavel Hypš

Těsně po převzetí linek byly začleněny do Integrované dopravy Liberecka (IDOL) a označeny číselnou řadou 2xx. Linkové vedení prodělalo opakovaně optimalizaci a od roku 2012 se počet linek ustálil na 15, v číselném rozmezí 202 až 235. Všechny spoje městské dopravy jsou od tohoto data garantovaně bezbariérové.

22. března 2016 – Autobusy městské dopravy v terminálu u železničního nádraží – Pavel Hypš

Podobné příspěvky