|

ZÁBŘEH

Město Zábřeh leží na severozápadě Moravy přibližně 16 km od okresního města Šumperk a 46 km od krajského města Olomouc. Středem Zábřehu protéká Moravská Sázava, která také stojí za samotným vznikem osady na místě dnešního města. Ta měla původně chránit právě brod přes tuto řeku. První oficiální zmínka o Zábřehu se datuje k roku 1254 a o 24 let později, tedy roku 1278, byl Zábřeh již městem. Historie Zábřehu je spjata s několika šlechtickými rody, které odtud ovládaly široké okolí. Od roku 1845 se město stalo také významným průmyslovým a obchodním centrem díky otevření Severní Ferdinandovy dráhy. Koncem 18. století město postihl rozsáhlý požár a většina domů, které tu dnes najdeme, pochází až z pozdějších období. V současné době zde necelých 15 tisíc obyvatel v pěti katastrálních územích. Název Zábřeh na Moravě platí pouze pro železniční stanice, oficiálním názvem města je pouze Zábřeh.

11.září 2009 – Město je zasvěceno známému cestovateli a spisovateli Janu „Eskymo“ Welzlovi, který se zde narodil. Svědčí o tom například tato socha, která je součástí nedávno rekonstruované železniční stanice – Pavel Hypš

Zábřehem prochází významná silnice první třídy I/44 (Mohelnice – Bludov – Rapotín – Červenohorské sedlo – Jeseník – Mikulovice – Polsko). Méně důležité, avšak také významné, jsou pak silnice druhé třídy č. 315 (Choceň – Ústí nad Orlicí – Lanškroun – Tatenice – Zábřeh – Leština – Úsov) a č. 369 (Zábřeh – Olšany – Ruda nad Moravou – Bohdíkov – Hanušovice – Jindřichov – Ramzová – Lipová-lázně). Všechny regionální autobusové linky zde zajišťuje dopravce Veolia Transport Morava. V Zábřehu však nemá svou provozovnu a linky jsou tak vypravovány z Šumperka, a to včetně spojů MHD Zábřeh, na dvou linkách směr Jeseník se podílí provozovna Jeseník. Jedinou výjimkou v Zábřehu je linka Brno – Jevíčko – Šumperk, jejímž dopravcem je Tourbus.

18. září 2009 – Autobus SOR C10.5 reg. značky 2T7 3667 dopravce Veolia Transport Morava na lince Zábřeh – Hoštejn – Pavel Hypš 

Zábřehem prochází velmi významná železniční trať č. 270 spojující Prahu, Kolín, Pardubice, Českou Třebovou, Ostravu a Bohumín. V Zábřehu zastavuje kromě osobních i většina rychlíkových spojů. Z města dále vychází místní trať č. 291 spojující Zábřeh a Šumperk.

11.září 2009 – Autobusový terminál s vozy náhradní dopravy za vlaky hned pod prostorem železniční stanice – Pavel Hypš 

Jak již bylo řečeno, MHD v Zábřehu provozuje dopravce Veolia Transport Morava svou šumperskou provozovnou. Všechny 3 linky jsou vedeny v polookružním provozu.Linka 1 je v provozu v trase Skalička rozcestí – Olomoucká – Železniční stanice – IV. škola – Nemocnice – IV. škola – Železniční stanice – Olomoucká – Skalička rozcestí. Je v provozu pracovní dny přibližně od 4 do 20 hodin, mimo pracovní dny od 6 do 20 hodin. Interval je přibližně 60 minut. Celou trasu neprojíždí žádný spoj, protože u IV. školy se zastavuje vždy pouze na začátku a konci školního vyučování a jen v určitém směru. Řada spojů je dále ukončena v zastávce Olomoucká a u železniční stanice.

18.září 2009 – Autobus Karosa B932E spz OSB 64-24 dopravce Veolia Transport Morava na lince MHD číslo 1 – Pavel Hypš 

Linka 2 je provozována v trase NH závod – Olomoucká – Železniční stanice – ČSA – IV. škola – Železniční stanice – Olomoucká – NH závod. Provozována je pouze v pracovní dny v době od 4 do 16 hodin v intervalu 60 – 120 minut. Na rozdíl od linky 1 zajíždí k IV. škole většina spojů, opět je ale jejich velká část ukončena na Olomoucké nebo u železniční stanice.

18. září 2009 – Autobus Karosa B732 spz OVC 79-82 dopravce Veolia Transport Morava na lince MHD číslo 2 – Pavel Hypš 

Linka 3 jezdí v trase Železniční stanice – ČSA – Autobusová stanice – Železniční stanice. Je v provozu jako linka 2 v pracovní dny od 4 do 16 hodin. Interval je zde ráno 20 – 60 minut, během dopoledne a odpoledne už pak jedou pouze 4 spoje. Pouze u této linky jedou všechny spoje celou trasu bez výjimky.

18. září 2009 – Autobus Karosa B731 spz OVD 28-14 dopravce Veolia Transport Morava na lince MHD číslo 3 – Pavel Hypš 

I přes možnost snadného zpřejezdování s regionálními linkami je provoz zajišťován výhradně vozy městského provedení, konkrétně modely Karosa B731, B732 a B932E. Stejně jako všechny regionální linky je MHD zařazena v systému IDSOK – Integrovaný dopravní systém Olomouckého kraje. Nástup je výhradně předními dveřmi, kde se cestující řidiči prokazuje nabitou čipovou kartou, předplatním papírovým kuponem na týden či měsíc nebo si koupí jízdenku. Zábřeh je v tarifní zóně č. 11.

18. září 2009 – Na regionálních můžeme potkat i kloubové autobusy. Zde vidíme vůz Karosa C943 odbavující cestující do Šumperka – Pavel Hypš 

Na linkách MHD se využívá klasických označníku typu ČSAD. Výjimkou jsou označníky u železniční stanice, které jsou v modrém provedení s označením čísla stanoviště. MHD zde odjíždí ze stanoviště číslo 1, což je ale patrné pouze po bližším prozkoumání zastávek.

18. září 2009 – Na linkách MHD žádný nízkopodlažní autobus nepotkáme. Na reginálních linkách ale jezdí například tento patnáctimetrový vůz Solaris Urbino. Jeho nasazení, stejně jako ostatních nízkopodlažních vozů, však není v jízdních řádech zohledněno – Pavel Hypš

Poslední aktualizace: 18. září 2009 

Článek byl původně určen webu spvd.cz, ale v nové verzi jejich stránek se již neobjevil, takže jsem si ho přetáhnul sem. Není aktualizován již 4 roky, tudíž neručím za aktuálnost použitých údajů.

Podobné příspěvky

Napsat komentář