MOST
Město
Most (německy Brüx) je statutární město v severozápadních Čechách (Ústecký kraj). Žije zde přibližně 66 tisíc obyvatel. Je druhým největším městem Ústeckého kraje.
První historické zmínky o osídlení místa, na kterém dnes stojí město Most, pocházejí z latinské Kosmovy kroniky české z 11. století, kdy přes zdejší močálovitou krajinu vedla stezka po dřevěných mostech. Za jejich vlády Přemyslovců se Most stal městem. Historické město bylo v 70. a 80. letech 20. století téměř zcela zbořeno kvůli těžbě uhlí.
Nejcennější stavbou a turistickým lákadlem jsou kostel Nanebevzetí Panny Marie, roku 1975 přesunutý na současné místo, a hrad Hněvín na kopci nad městem.
Železnice
V blízkosti města Mostu se nachází tzv. Ervěnický železniční koridor, což je umělé zemní těleso se silnicí I/13 a železniční tratí 130 vedoucí z Chomutova do Mostu; trať i silnice pokračuje do Teplic. Železniční spojení má Most též ve směru Žatec (trať 123) a Louny (trať 126); směrem na Lovosice (trať 113) je osobní přeprava prakticky zastavena).
Tramvaje
V roce 1901 byl zahájen provoz na úzkorozchodné meziměstské tramvajové trati, která spojovala Most, Záluží, Litvínov a Janov. Takto jezdily tramvaje (kromě drobných prodloužení tratě) až do 50. let 20. století, kdy se začalo s výstavbou moderní tramvajové rychlodráhy (už s klasickým rozchodem).
Provoz na prvním úseku nové tratě byl zahájen v roce 1957, poslední úzkorozchodná tramvaj vyjela na trať v roce 1961. Tramvajová síť se od té doby příliš nerozšiřovala, poslední prodloužení kolejí nastalo v roce 1981.
Základem dnešního provozu jsou tramvajové linky 2 a 4, mezi nimiž je v zastávce „Most, Zimní stadion“ návaznost. Ve špičkách pracovního dne jsou jejich spoje proloženy spoji linky 3, která zajišťuje přímé spojení mezi Litvínovem a mosteckým nádražím. Doplňková linka č. 1 je variantou linky č. 4, prodlouženou v Mostě až na konečnou linky č. 2 (Velebudická).
Autobusy
Městská autobusová doprava v Mostě byla zavedena roku 1930 pěti autobusy Praga na třech linkách s čísly 1 až 3, postupně přibyly ještě linky 4, 5 a 6. Síť měla od počátku i příměstský charakter (linka 5 vedla do Horního Litvínova a linka 6 až do saského Olbernhau. Postupně se autobusové linky specializovaly na napaječe nové tramvajové rychlodráhy, která převzala zejména páteřní spojení obou měst. Od 30. prosince 1958 jezdily autobusy i do nového Mostu.
Mosteckých autobusových linek je dnes 12 (5, 9, 10, 12, 16, 17, 20, 22, 24, 25, 30, 31) a tři školní spoje mají samostatná čísla linek (50, 51 a 53). K mostecké síti patří i obce Havraň, Korozluky, Obrnice, Skršín a Vtelno. Síť je propojena s litvínovskými autobusy a cestující nepoznají rozdíl.
Trolejbusy
V letech 1946 až 1959 jezdily mezi Mostem a Litvínovem rovněž trolejbusy. Jednalo se o jednu velmi dlouhou trať, která se po výstavbě tramvajové rychlodráhy stala zbytečnou, a proto byl provoz trolejbusů mezi těmito dvěma městy zastaven. Jednalo se vůbec o první meziměstský trolejbusový provoz v Československu.
Zdroje: web cs.wikipedia.org (Městská autobusová doprava v Ústeckém kraji, Most (město), Seznam tramvajových linek v Mostě a v Litvínově), web trolejbusy1936.cz