|

GLOBUS

Zajímavou, poměrně mladou skupinou autobusových linek jsou tzv. „nákupní linky“. Samotný název napovídá, že jejich trasy směřují k obchodním centrům a jsou na ně nasazovány výhradně autobusy s reklamním polepem daného obchodního centra. Dalším společným znakem je bezplatná přeprava cestujících a nebo (v některých případech) značení písmeny (např. EUR – Europark, OCL – Obchodní Centrum Letňany). Provoz „nákupních linek“ zcela hradí obchodní řetězce, přičemž jsou označeny licenčními čísly a zařazeny mezi linky Pražské Integrované Dopravy (PID). Dvě, níže popisované „nákupní linky“ patří mezi nejstarší tohoto druhu na území Prahy. Obě mají společnou konečnou v terminálu stanice metra Zličín, polookružní trasu s délkou do 2 km a od roku 2005 také dopravce – pražskou firmu Hotliner.

15. března 2011 – Autobus Mercedes-Benz Conecto HOT4 linky Avion na Zličíně

První pražská „nákupní linka“ byla zavedena 3. října 1996 v trase Zličín – IKEA (- Zličín). Tehdy ji krátce provozovala společnost IKEA, aby následně její provoz převzal dopravce J. Horký – Hotliner (později Hotliner). Na této lince došlo k jediné úpravě trasy a to v souvislosti s otevřením hypermarketu TESCO v roce 1998, kdy byla zřízena zastávka právě před vchodem do Tesca. Současně dochází ke změně názvu obchodního celku na Shopping park Praha ( – nyní se nazývá „Avion shopping park Praha-Zličín“). Rovněž od uvedeného roku (a až dosud) má linka, označená licenčním číslem 103 104, trasu Zličín – Tesco – Ikea – Zličín, přičemž v přepravní špičce trvá celý okruh 8 minut.

29. prosince 2003 – Karosa B732 HOT17 linky Shopping Park (značeno IKEA) na Zličíně – Zdeněk Liška

K provozu používal dopravce Hotliner zpočátku autobusy Karosa B731 a B732 označené čtyřmístnými evidenčními čísly PID a také svými interními čísly. Patrně nejstarším vozem na této lince se stala Karosa B732.20, ev. č. 1051 (ex DP Praha ev. č. 5249) s bílo – žlutým nátěrem pod reklamními polepy. V reklamním, modro – žlutém nátěru „Shopping park Praha“ (ex reklama IKEA) jezdila také Karosa B732.20, ev. č. 1062 (ex DP Praha ev. č. 5307, interně označená HOT 17) a Karosa B731.40 ev. č. 1087 (ex DP Most – Litvínov ev. č. 116, HOT 43). Zásadní obměnu vozového parku této linky s sebou přinesl rok 2003. V květnu zde byl zkušebně nasazen předváděcí Mercedes – Benz O 345 (rok výroby 2002) a ve druhé části roku dopravce zakoupil další dva autobusy stejného typu (HOT 4 a 5), ovšem vyrobené v Turecku roku 2003. Reklamní polepy Mercedesů existovaly postupem času v několika provedeních. Původní předváděcí autobus (HOT 1) byl také zakoupen a následně nasazen na „nákupní linku“ obchodního centra IKEA Černý Most. Za zmínku jistě stojí i skutečnost, že v lednu 2005 byl na této lince provozován i zapůjčený Mercedes – Citaro.

 6. ledna 2005 – Zkušební autobus Mercedes-Benz Citaro na Avion lince na Zličíně – Zdeněk Liška

Druhá „nákupní linka“ spojuje terminál stanice metra Zličín s obchodním domem Globus, který byl otevřen 27. listopadu 1998. Uvedené datum lze považovat za termín vzniku linky Zličín – Globus (vedle krytého parkoviště) – Zličín, která je licenčně označená číslem 103 105. Provoz na této lince zřejmě od počátku zajišťoval také pražský dopravce – Antonín Řezníček, AnCar. Pro tuto linku měl vyčleněny autobusy Karosa B731.04 (ex DP Most – Litvínov ev. č. 189, interně označen AnCar 1), Karosa B731.40 (ex DP Ústí nad Labem ev. č. 176, AnCar 6) a Karosa B731.40 (ex DP Ústí nad Labem ev. č. 173, AnCar 7). Všechny tři autobusy měly bílý nátěr s polepy loga Globus.

 24. června 2001 – Karosa B731 AN1 odstavená na parkovišti Globusu Zličín – Zdeněk Liška

Kromě uvedených autobusů se na lince vyskytovaly i další autobusy tohoto dopravce, např. Karosa C734 (AnCar 13), Karosa B731.40 (ex DP Pardubice ev. č. 74), Karosa B731.40 (ex DP Most – Litvínov ev. č. 196, AnCar 10) nebo v letech 2003 – 2004 Karosa C734.03 (ex Fedos s upraveným interiérem a dveřmi). Protože měl dopravce potíže se zajištěním provozu, dochází k 31. prosinci 2004 ke změně provozovatele. Od 1. ledna 2005 (resp. od 2. ledna) se na lince novým dopravcem stává společnost Hotliner, která na linku zpočátku nasazovala Karosy B731 nebo B732 a během roku 2005 zakoupila další dva autobusy Mercedes – Benz O 345 (HOT 12 a HOT 13), které obdržely taktéž reklamní polepy. Vůz HOT 12 byl, po vážné nehodě z dubna 2011, vyřazen z provozu a místo něj se na lince opět objevovaly převážně Karosy firmy Hotliner.

 15. března 2011 – Autobus Mercedes-Benz Citaro HOT12 linky Globus na Zličíně – Pavel Hypš

Obě popisované linky jsou provozované celodenně a celotýdeně. V loňském roce došlo na lince k obchodnímu domu Globus k přemístění zastávky Globus a tím ke zkrácení jízdní doby, přičemž ji stačí obsloužit jediný autobus. Také je vhodné zmínit, že okolo roku 2000 krátce jezdila ze Zličína další „nákupní linka“. Šlo o autobusovou linku spojující Zličín s nedalekým marketem nábytku Sconto v pražských Stodůlkách.

15. března 2011 – Mercedes-Benz Conecto HOT5 na Avion lince u Ikea Zličín – Pavel Hypš

V době psaní článku jsou na obou linkách provozovány autobusy Mercedes – Benz O 345 (HOT 4), dvoudvéřový Mercedes – Benz Citaro (HOT 28) – oba pro linku k Tescu a Ikea, Mercedes – Benz O 345 (HOT 13 – Globus) a jako záložní slouží Karosa B832 (HOT 10). Za zajímavost lze považovat fakt, že samotná obchodní centra se nenachází na katastrálním území Zličína, přesto nesou jeho název. Bohužel se k tomuto tématu nepodařilo dosud prokazatelně objasnit všechna data, ale i přesto je historie pražských „nákupních linek“ velmi zajímavá.

Autor: Zdeněk Liška
Zdroje: Pražské autobususy 1925 – 2005 (Pavel Fojtík, Fratišek Prošek), web citybus.cz
Poslední autualizace: 22. března 2013

Podobné příspěvky

5 Komentářů

  1. Pingback: slot88
  2. Pingback: super kaya 888
  3. Pingback: sahabat qq

Napsat komentář