ŘEZNO
Město
Řezno (německy Regensburg) je bavorské město na Dunaji v Německu. Žije zde přibližně 153 tisíc obyvatel. Město má postavení městského okresu (Kreisfreie Stadt), zároveň je to správní středisko bavorského vládního obvodu Horní Falc a zemského okresu Řezno.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2021/03/rezno01-1024x225.jpg)
Keltské sídlo, které se zde nacházelo před vznikem germánského města, se nazývalo Radasbona nebo Ratispona. Nacházelo se zde centrum diecéze, do které České země spadaly před vyhlášením pražského biskupství (973). V roce 1245 stalo svobodným říšským městem.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2021/03/rezno02-1024x768.jpg)
Historické centrum města je od roku 2006 zapsáno na Seznamu světového dědictví UNESCO. Kamenný most (Steinerne Brücke) z let 1135–1146 je nejstarším dochovaným a dodnes používaným mostem na sever od Alp, který se stal vzorem dalších mostů v Evropě (Londýn, Avignon) i v Čechách (Juditin most).
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2021/03/rezno03-1024x768.jpg)
Železnice
V roce 1859 bylo město připojeno k železniční síti s napojením na Norimberk, Mnichov, Pasov a Hof, v roce 1874 se připojila trať do Ingolstadtu. Centrální železniční uzel je místní hlavní nádraží, na území města se nacházejí ještě další tři železniční zastávky.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2021/03/rezno04-1024x768.jpg)
Tramvaje a trolejbusy
Mezi lety 1881 až 1891 byla v provozu koněspřežná tramvaj z železničního nádraží do centra města. Její soukromý provoz však nebyl příliš výdělečný. V souvislosti s výstavbou městské elektrárny (1900) došlo i k zavedení první městské tramvajové linky (1903). V roce 1911 byly v provozu již tři linky. Po dostavbě poslední tratě v roce 1936 bylo linkové vedení následující:
- 1 Prüfening–Arnulfsplatz–Domplatz–Maximilianstraße/Hbf–Stobäusplatz–Pürkelgut
- 2 Hauptbahnhof–Domplatz–Stadtamhof–Reinhausen
- 3 Domplatz–Ostentor–Schlachthof
- 4 Arnulfsplatz–Justizgebäude–Kumpfmühl
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2021/03/rezno05-1024x683.jpg)
Po druhé světové válce již nebyl obnoven provoz linky číslo 2, linka číslo 3 byla od roku 1953 nahrazena trolejbusovou tratí. Vlivem výrazného snížení cen pohonných hmot však postupně docházelo k likvidaci elektrické trakce a jejímu nahrazení autobusy.
V roce 1963 ukončily provoz trolejbusy, o rok později tramvaje. Dva tramvajové vozy z původního provozu dodnes stojí jako památník před autobusovým depem, trolejbusový provoz připomínají stožáry trolejového vedení na Maxmilianstrasse v místě odbočení linky číslo 12. Neustále kolují diskuse o obnovení tramvajového provozu alespoň v historické části města, k jeho realizaci však zatím nedošlo.
Autobusy
Veřejnou dopravou tak dnes zajišťují výhradně autobusy. V provozu je přibližně 70 linek po městě a jeho nejbližším okolí. Dopravcem většiny linek je místní městský dopravce RVB, který je, spolu s ostatními firmami, zařazen do řezenského integrovaného systému RVV.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2021/03/rezno08-1024x768.jpg)
Zdroje: web cs.wikipedia.org (Řezno), web de.wikipedia.org (Oberleitungsbus Regensburg, Regensburg, Straßenbahn Regensburg)