DOPRAVNÍ WEBOVKA

Vše o veřejné dopravě na jednom webu

Menu
  • O nás
  • Česká města
    • PRAHA
    • STŘEDOČESKÝ
    • JIHOČESKÝ
    • PLZEŇSKÝ
    • KARLOVARSKÝ
    • ÚSTECKÝ
    • LIBERECKÝ
    • KRÁLOVEHRADEC.
    • PARDUBICKÝ
    • VYSOČINA
    • JIHOMORAVSKÝ
    • OLOMOUCKÝ
    • MORAVSKOSLEZ.
    • ZLÍNSKÝ
  • Svět
    • BELGIE
    • BULHARSKO
    • FRANCIE
    • ITÁLIE
    • LITVA
    • LOTYŠSKO
    • LUCEMBURSKO
    • MAĎARSKO
    • NĚMECKO
    • POLSKO
    • RAKOUSKO
    • SLOVENSKO
    • SLOVINSKO
    • SPOJENÉ KRÁLOVSTVÍ
    • ŠVÝCARSKO
  • Linky MHD Praha a PID
    • Tramvaje
    • Trolejbusy
    • Autobusy
  • Linky MHD Karlovy Vary
    • Denní autobusy
    • Noční autobusy
    • Dočasné autobusy
    • Nostalgické autobusy
    • Účelové autobusy
    • Autobusy MFF
    • IDKV
    • Lanové dráhy
Menu

158

Zveřejněno v 21. 3. 202021. 3. 2020 od Pavel Hypš
30. ledna 2008 – Karosa B731 ev. č. 7152 na lince číslo 158 v terminálu Českomoravská – Pavel Hypš

Městská autobusová linka Pražské integrované dopravy číslo 158 spojuje téměř 50 let městskou část Čakovice s širším centrem Prahy, kde je možnost přestupu na kolejovou dopravu. Dopravce Dopravní podnik hlavního města Prahy na ni vypravuje autobusy standardní délky (vybrané spoje jsou garantovaně nízkopodlažní), které v poslední době doplnily i autobusy kloubové.

3. března 2011 – Karosa B951E na lince číslo 158 přijíždí k výstupní zastávce Letňany – Pavel Hypš

Nová linka číslo 158 (spolu s linkou číslo 159) vyjela poprvé dne 26. srpna 1968 v trase: VYSOČANY, ÚSTAV NÁRODNÍHO ZDRAVÍ (dnes Poliklinika Vysočany) – Prosek – Čakovice (dnes Čakovický zámek) – ČAKOVICE, ZÁVODY PRŮMYSLOVÉ AUTOMATIZACE (dnes Čakovice) – MIŠKOVICE. V provozu byla denně, koncový úsek do Miškovic obsluhovaly pouze vybrané spoje.

12. května 1975 – Schéma trasy linky číslo 158 – Archiv DP Praha

Od 23. ledna 1978 došlo k převedení námi popisované linky v Letňanech na novou Tupolevovu ulici. Změna se však pravděpodobně nesetkala s příliš velkým úspěchem, a již 3. května 1978 se linka číslo 158 vrátila do starých Letňan.

1980 – Výřez ze schématu MHD v Praze s linkou číslo 158 – sbírka Pavel Hypš

Od 3. ledna 1983 došlo k prodloužení všech spojů až do Miškovic. Po uzavření areálu Avia Letňany pro pravidelný autobusový provoz, ke kterému došlo od 1. února 1988, byla linka číslo 158 přetrasována v této oblasti přes zastávky Avia Letňany (před areálem) a Masokombinát Čakovice (později Červený mlýn, dnes Obchodní centrum Čakovice).

1989 – Výřez ze schématu MHD v Praze s linkou číslo 158 – sbírka Pavel Hypš

Od 23. listopadu 1990 došlo k prodloužení trasy linky číslo 158 do nově zprovozněného terminálu Českomoravská, u stejnojmenné stanice metra. Ke dni 20. května 2003 byla, po výstavbě mimoúrovňové křižovatky Kbelské a Prosecké ulice, zrušena zastávka Na Hranici (ve dnes slepém rameni ulice Beranových) a zřízena zastávka Výstaviště Letňany.

90. léta – Karosa C734 vyjíždí na lince číslo 158 z terminálu Českomoravská – Roman Vanka, web citybus.cz

Po zprovoznění úseku metra IV.C2 Ládví – Letňany, dne 9. května 2008, nastala v celé oblasti Prahy 8 a 9 výrazná změna linkového vedení. Linka číslo 158 byla při těchto změnách zrušena a nahrazena linkami číslo 110, 166 (v oblasti Starých Letňan) a linkou číslo 210 (v oblasti Čakovic a Miškovic).

23. února 2008 – Karosa B951E na lince číslo 158 v nástupní zastávce Českomoravská – Pavel Hypš

Při změnách na autobusové lince číslo 151, uskutečněných od 29. listopadu 2009, byla zavedena „nová“ autobusová linka jezdící z Českomoravské do Miškovic, která byla opět označena číslem 158. V Čakovicích nově vedla ulicemi Ke Stadionu a Vážská, přes zastávku Náměstí Jiřího Berana namísto původních zastávek Čakovický zámek.

9. listopadu 2015 – Karosa Citybus ev. č. 3413 na lince číslo 158 v zastávce Náměstí Jiřího Berana – Pavel Hypš

Od 15. října 2016 přišly další změny linkového vedení v oblasti Letňan a Čakovic, které degradovaly linku číslo 158 na převážně doplňkovou. Od tohoto data je vedena v trase: LETŇANY – Staré Letňany – Obchodní centrum Čakovice – Náměstí Jiřího Berana – Čakovice – TŘEBORADICE. Na původní trase byla nahrazena linkami číslo 152 (úsek: Českomoravská – Vysočanská – Prosek), 195 (úsek: Vysočanská – Prosek – Letňany – Staré Letňany) a především 140 (úsek: Prosek – Letňany – Čakovice – Miškovice).

7. dubna 2017 – Renault Citybus 12M ev. č. 3306 na lince číslo 158 v Třeboradicích – Pavel Hypš

Přes zastávku Nádraží Čakovice v Cukrovarské ulici jezdila po dlouhá léta celá řada autobusových spojů. Její využití však nebylo nikdy výrazné, i kvůli vysoké vzdálenosti od samotného nádraží. Pro linky číslo 140, 158 a 166 (později ještě 202, 275 a 915) tak došlo od 29. dubna 2017 ke zřízení výrazně bližší zastávky Nádraží Čakovice, v ulici Ke Stadionu. Původní zastávky nesou od toho data nový název Za Avií, a to podle názvu nejbližší kolmé ulice.

2. května 2017 – Karosa-Renault Citybus 12M ev. č. 3211 na lince číslo 158 v zastávce Nádraží Čakovice – Pavel Hypš

Kvůli nové zástavbě poblíž zastávky Staré Letňany docházelo ke kapacitním problémům linek projíždějících touto oblastí, a tak došlo od 1. prosince 2019 k posílení linky číslo 158 zavedením vložených spojů v trase Letňany – Staré Letňany – Avia Letňany – Sídliště Letňany (dříve Krausova). Tyto spoje jsou zajišťovány kloubovými autobusy, přejíždějícími sem z několika pořadí kmenové linky číslo 195.

6. prosince 2019 – SOR NB18 ev. č. 5017 na vloženém spoji linky číslo 158 v zastávce Rychnovská – Pavel Hypš

Až do výše zmíněného 1. prosince 2019 byla linka číslo 158 zajišťována standardně dlouhými autobusy Dopravního podniku hlavního města Prahy, vypravovanými převážně z garáží Klíčov. V dřívějších dobách bylo výjimečně možné na “stopadesátosmičce” spatřit také kloubové autobusy Ikarus 280.

90. léta – Ikarus 280 vypravený na linku číslo 158 – Roman Vanka, web citybus.cz

Výjimkou v zajišťování linky se stal 16. červen 2011, kdy byla vyhlášena generální stávka odborů pražského dopravního podniku a z jeho garáží vyjela jen velmi malá část řidičů. Podle předem připraveného krizového plánu byla však linka číslo 158 jednou z těch, které zajistily autobusy soukromých dopravců. Převážnou většinu spojů zajišťoval dopravce Jaroslav Štěpánek sídlící v Praze-Horních Počernicích.

16. června 2011 – Karosa B731 ev. č. 1032 Jaroslava Štěpánka projíždí na lince číslo 158 ulicí Freyova – Pavel Hypš

Další spoje linky číslo 158 zajistily v tento den autobusy ČSAD Střední Čechy, a to díky přejezdům z kmenových linek číslo 375 a 376. Několik málo spojů brzy ráno a pozdě večer zajistil dopravce Stenbus, v rámci výjezdů resp. zátahů na linku číslo 269.

16. června 2011 – Dnes již vyřazená Karosa C734 s rekonstruovanými čely vyjíždí na lince číslo 158 ze zastávky Vysočanská – Pavel Hypš

Na lince číslo 158 proběhlo symbolické rozloučení s vozy Karosa B731, které proběhlo v pátek dne 12. září 2014. Na speciální vložené spoje, jedoucí z Českomoravské pouze do zastávky Letňany, byly v tento den vypraveny vozy ev. č. 7226, 7227, 7232, 7251 a 7252. Vložená pořadí byla tři, vozy se střídaly v terminálu Letňany.

12. září 2014 – Karosa B732 ev. č. 7252 během rozlučkové akce s těmito vozy na lince číslo 158 v zastávce Nad Jetelkou – Zdeněk Liška
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
158z1
158z2
158z3
158z4
158z7
158z5

Zdroje: publikace Linky MHD v Praze 1829-1990 (Pavel Fojtík, František Prošek), web ropid.cz, web citybus.cz, starší vydání Pražského deníku, web citytrans.cz, diskuse k-report.net

Pavel Hypš

Fanda do dopravy, cestovatel a fotograf

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

© 2021 DOPRAVNÍ WEBOVKA | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme