|

201

31. ledna 2008 – Karosa B731 ev. č. 7215 na lince číslo 201 v zastávce Poliklinika Prosek – Pavel Hypš

Městská autobusová linka číslo 201 zajišťuje spojení několika oblastí v severovýchodním okraji Prahy. Poprvé byla zavedena v podobě noční linky. Po znovuzavedení „dvěstějedničky“, v roce 1975, začala jezdit v severovýchodní části Prahy, přičemž tuto oblast obsluhuje s krátkými přestávkami více než 40 let. Některými úseky dnes projíždí naprosto shodně jako při zavedení v roce 1975. Dopravcem linky číslo 201 vždy byl (a je) pražský dopravní podnik, který na ni nasazuje standardně dlouhé autobusy (v současné době jen nízkopodlažní).

9. listopadu 2015 – Karosa-Renault Citybus 12M ev. č. 3271 na lince číslo 201 projíždí kolem letňanského výstaviště – Pavel Hypš

Poprvé se setkáváme se „dvěstějedničkou“ jako s noční linkou, která vyjela 31. ledna 1959 v trase: VÁCLAVSKÉ NÁMĚSTÍ – Tylovo náměstí – Náměstí Míru – Ruská třída – Stalingradská (dnes Tolstého) – Zdravotní ústav (poblíž dnešní zastávky Bělocerkevská v Ruské ulici) – PRŮBĚŽNÁ. Už od 12. dubna 1959 byl provoz omezen pouze na noci před nepracovními dny a ke dni 4. května 1966 byla noční autobusová linka číslo 201 zrušena.

15. ledna 1962 – Jízdní řád noční linky číslo 201 – sbírka Pavel Hypš

Znovu na scéně se objevuje autobusová linka číslo 201 od 12. května 1975, kdy vyjela v trase: SÍDLIŠTĚ BOHNICE – Podhajská pole – Písečná – Střelničná – Sídliště Prosek – Prosek – Letňanské strojírny (dnes Rychnovská) – Letňany (poblíž dnešní zastávky Staré Letňany) – Kulturní dům Kbely (dnes Bakovská) – Kbely – KBELY, DŮSTOJNICKÉ DOMY. Rozsah provozu byl stanoven pouze na přepravní špičky pracovních dnů.

12. května 1975 – Schéma trasy linky číslo 201 – Archiv DP Praha

Počínaje dnem 12. ledna 1976 došlo k rozšíření provozu na celodenní a celotýdenní. Kvůli odklonu autobusové linky číslo 185, byla od 22. března 1977 trasa „dvěstějedničky“ prodloužena ze zastávky Důstojnické domy do terminálu Nový Hloubětín.

12. ledna 2016 – V těchto místech existoval terminál Nový Hloubětín – Pavel Hypš

Ode dne 1. března 1978 byla trasa linky číslo 201 odkloněna v Bohnicích, a to do obratiště Sídliště Bohnice Jih (dnes Poliklinika Mazurská). Počínaje dnem 30. srpna 1982 byly, na linkách číslo 177 a 201, prohozeny konečné zastávky v Bohnicích, díky čemuž projížděly bohnickými sídlišti proti sobě.

Karosa B931 ev. č. 7477 na lince číslo 201 poblíž zastávky Prosek – Roman Vanka, web citybus.cz

Po otevření autobusového terminálu u stanice metra Českomoravská, dne 23. listopadu 1990, došlo na „dvěstějedničce“ ke zkrácení a odklonu trasy, tentokrát od Důstojnických domů do Hůlkovy ulice, kde byla ukončena ve stejnojmenném obratišti.

Karosa B732 ev. č. 5797 na lince číslo 201 v obratišti Hůlkova – Roman Vanka, web citybus.cz

Díky posilování provozu autobusové linky číslo 186 a úpravě dalších příměstských linek, byla linka číslo 201 zrušena ke dni 24. září 2000. Ke znovuzavedení „dvěstějedničky“ došlo od 8. listopadu 2004. Pod tímto číslem byly nově označeny posilové spoje linky číslo 210, které jezdily pouze z Nádraží Holešovice přes Bulovku k Poliklinice Prosek.

3. dubna 2008 – Karosa B732 ev. č. 5702 na lince číslo 201 vyjíždí ze zastávky Vychovatelna – Pavel Hypš

V souvislosti s otevřením úseku metra IV. C II. (Ládví – Letňany; úsek otevřen ke dni 8. května 2008), došlo od 9. května 2008 ke zrušení autobusové linky číslo 201. Důvodem zrušení se stalo posilování a úpravy provozu na lince číslo 186. Právě dlouhá trasa linky číslo 186 se nakonec neukázala nejlepším řešením dopravní obslužnosti. Znovu na scéně se objevila linka číslo 201, a to od 1. září 2012 v trase: Nádraží Holešovice – Vychovatelna – Bulovka – Střížkov – Poliklinika Prosek – Letňany – Avia Letňany – Bakovská.

30. dubna 2015 – Karosa-Renault Citybus ev. č. 3278 přijíždí na lince číslo 201 do zastávky Střížkov – Pavel Hypš

V souvislosti s přípravou autobusového pruhu v Argentinské ulici, došlo od 2. listopadu 2013 ke zrušení zastávky Jankovcova (pouze ve směru na Bakovskou), i přesto, že okolo autobusy stále projížděly. Zastávka je od 4. ledna 2016 opět v provozu.

12. ledna 2016 – Karosa-Renault Citybus ev. č. 3379 na lince číslo 201 v zastávce Jankovcova – Pavel Hypš

Kvůli požadavkům o posílení dopravy, došlo od 15. října 2016 k úpravě trasy linky číslo 201 do podoby: Nádraží Holešovice – Bulovka – Střížkov – Českolipská – Letňany – Tupolevova – Avia Letňany – Kbely – Satalice – Satalická obora – Satalice – Sicherova – Rajská zahrada – Černý Most. Díky této změně byla linka číslo 202 odkloněna a zkrácena. Pozornému čtenáři možná neunikne, že se touto změnou dostala přesně do původní trasy linky číslo 186.

17. června 2019 – SOR NB12 ev. č. 3709 na lince číslo 201 poblíž zastávky Nádraží Satalice – Pavel Hypš

V souvislosti se zavedením „nové“ linky číslo 186 v trase: Bazén Hloubětín – Satalická obora, které nastalo k 6. lednu 2020, byl na lince číslo 201 zredukován počet spojů zajíždějících do zastávky Satalická obora. O víkendech sem zajíždějí všechny spoje, avšak v pracovní dny pouze večer od 20 hodin, tedy v časech, kdy linka číslo 186 není v provozu.

22. března 2020 – SOR NB12 ev. č. 3522 na lince číslo 201 v obratišti Satalická obora – Pavel Hypš

Zdroje: publikace Linky MHD v Praze 1829-1990, text Dopravní webovky o lince číslo 186, web ropid.cz

Podobné příspěvky

Napsat komentář