|

JIHLAVA

Jihlava je statutární město, původně pouze moravské, dnes po obou stranách českomoravské hranice, kterou zde tvoří řeka Morava. Historické město, založené ve 13. století jako hornické město s těžbou stříbra, je od roku 1982 městskou památkovou rezervací a od roku 2000 centrem kraje Vysočina.

26. února 2014 – Masarykovo náměstí – Pavel Hypš

Malý jednolodní kostelík na Jánském vršku, který je zasvěcen svatému Janu Křtiteli, je nejstarší dochovanou kamennou stavbou na Českomoravské vrchovině. Na hlavním Masarykově náměstí se nachází ještě kostel svatého Ignáce z Loyoly.

8. února 2012 – Kostel svatého Ignáce – Pavel Hypš

Železniční spojení Jihlava získala v roce 1871, díky výstavbě Rakouské severozápadní dráhy z Vídně přes Znojmo a Nymburk do Děčína. Dnes Jihlava leží na železničních tratích číslo 225 (Havlíčkův Brod – Jihlava – Veselí nad Lužnicí) a 240 (Brno – Jihlava).

30. června 2013 – Jednotka RegioSpider v polepu „Bystřičan“ před odjezdem z Jihlavy do Havlíčkova Brodu – Pavel Hypš

Kromě hlavního jihlavského nádraží se na druhé jmenované trati nachází také zastávka Jihlava – město, umístěná v kopci přímo nad historickým centrem. Na území města leží ještě zastávky Jihlava – Bosch Diesel a Staré Hory.

24. března 2015 – Souprava tažená lokomotivou řady 242 ve stanici Bosch Diesel – Pavel Hypš

Nejstarším prostředkem veřejné dopravy v Jihlavě byly tramvaje. První jednání o jejich výstavbě proběhla v září 1906, a 26. srpna 1909 byl zahájen provoz na trati z železničního nádraží na náměstí. Žádné jiné trati se však Jihlava nedočkala. Od 15. července 1947 byl provoz zkrácen z náměstí na jatky a nakonec 12. listopadu 1948 zcela zrušen.

30. června 2013 – Památník jihlavských tramvají na mostě U Jánů – Pavel Hypš

Jeden z prvních autobusů se v Jihlavě objevil v roce 1924, kdy byl zahájen provoz pravidelné linky do Brtnice. Ta měla původně vést až do Okříšků, kvůli špatnému stavu silnice byl zbytek trasy nakonec zamítnut. Až v roce 1942 začal městský dopravní podnik provozovat vlastní autobus, na lince z centra města do Bedřichova. Podle autokoncese z roku 1946 jezdil toho roku již s vlekem, který měl dopravní podnik zapůjčen od městské elektrárny.

15. ledna 1947 – Koncese pravidelných autobusových linek v Jihlavě – sbírka SOA Jihlava

Dnes je v provozu sedm městských autobusových linek (3 až 5, 7-8, 10 a 12) a čtyři, určené především pro návoz zaměstnanců do továren a logistických areálů na okraji města (31, 32, 41 a 42). Zajímavostí linky číslo 12 je to, že vznikla sloučením tras nejčastějších linek číslo 1 a 2. Provoz zajišťují, kromě několika typů moderních vozidel z koncernu Iveco, také poslední čtyři autobusy Karosa B952.

3. listopadu 2017 – Karosa B952 ev. č. 337 vypravený na linku číslo 8 – Sirka

Od 19. prosince 1948 se v Jihlavě objevil další dopravní prostředek – trolejbusy. Toho dne vyjela linka A z náměstí na nádraží, tedy v trase v podstatě shodné s původní tramvají. Už v roce 1951 se objevila ještě okružní linka B kolem nemocnice, kasáren a sídliště, a také linka C do Starých hor.

26. prosince 2008 – Škoda 14Tr v areálu DP Jihlava v Brtnické ulici – Pavel Hypš

Dnes je v provozu již šest pravidelných denních trolejbusových linek (A až F) a noční linka N. Po trase původní tramvaje a také prvního trolejbusu jezdí společně linky A a B. Provoz je zajišťován šesti vozy Škoda 24Tr a 23 vozy Škoda 26Tr.

15. května 2017 – Škoda 24Tr ev. č. 65 na lince B poblíž hlavního nádraží – Sirka

Podobné příspěvky

Napsat komentář