JIHLAVA
Jihlava je statutární město, původně pouze moravské, dnes po obou stranách českomoravské hranice, kterou zde tvoří řeka Morava. Historické město, založené ve 13. století jako hornické město s těžbou stříbra, je od roku 1982 městskou památkovou rezervací a od roku 2000 centrem kraje Vysočina.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/03/jihlava01-1024x682.jpg)
Malý jednolodní kostelík na Jánském vršku, který je zasvěcen svatému Janu Křtiteli, je nejstarší dochovanou kamennou stavbou na Českomoravské vrchovině. Na hlavním Masarykově náměstí se nachází ještě kostel svatého Ignáce z Loyoly.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/03/jihlava02-1024x682.jpg)
Železniční spojení Jihlava získala v roce 1871, díky výstavbě Rakouské severozápadní dráhy z Vídně přes Znojmo a Nymburk do Děčína. Dnes Jihlava leží na železničních tratích číslo 225 (Havlíčkův Brod – Jihlava – Veselí nad Lužnicí) a 240 (Brno – Jihlava).
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/03/jihlava03-1024x682.jpg)
Kromě hlavního jihlavského nádraží se na druhé jmenované trati nachází také zastávka Jihlava – město, umístěná v kopci přímo nad historickým centrem. Na území města leží ještě zastávky Jihlava – Bosch Diesel a Staré Hory.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/03/jihlava04-1024x682.jpg)
Nejstarším prostředkem veřejné dopravy v Jihlavě byly tramvaje. První jednání o jejich výstavbě proběhla v září 1906, a 26. srpna 1909 byl zahájen provoz na trati z železničního nádraží na náměstí. Žádné jiné trati se však Jihlava nedočkala. Od 15. července 1947 byl provoz zkrácen z náměstí na jatky a nakonec 12. listopadu 1948 zcela zrušen.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/03/jihlava05-1024x682.jpg)
Jeden z prvních autobusů se v Jihlavě objevil v roce 1924, kdy byl zahájen provoz pravidelné linky do Brtnice. Ta měla původně vést až do Okříšků, kvůli špatnému stavu silnice byl zbytek trasy nakonec zamítnut. Až v roce 1942 začal městský dopravní podnik provozovat vlastní autobus, na lince z centra města do Bedřichova. Podle autokoncese z roku 1946 jezdil toho roku již s vlekem, který měl dopravní podnik zapůjčen od městské elektrárny.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/03/jihlava06-1024x358.jpg)
Dnes je v provozu sedm městských autobusových linek (3 až 5, 7-8, 10 a 12) a čtyři, určené především pro návoz zaměstnanců do továren a logistických areálů na okraji města (31, 32, 41 a 42). Zajímavostí linky číslo 12 je to, že vznikla sloučením tras nejčastějších linek číslo 1 a 2. Provoz zajišťují, kromě několika typů moderních vozidel z koncernu Iveco, také poslední čtyři autobusy Karosa B952.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/03/jihlava07-1024x682.jpg)
Od 19. prosince 1948 se v Jihlavě objevil další dopravní prostředek – trolejbusy. Toho dne vyjela linka A z náměstí na nádraží, tedy v trase v podstatě shodné s původní tramvají. Už v roce 1951 se objevila ještě okružní linka B kolem nemocnice, kasáren a sídliště, a také linka C do Starých hor.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/03/jihlava08-1024x683.jpg)
Dnes je v provozu již šest pravidelných denních trolejbusových linek (A až F) a noční linka N. Po trase původní tramvaje a také prvního trolejbusu jezdí společně linky A a B. Provoz je zajišťován šesti vozy Škoda 24Tr a 23 vozy Škoda 26Tr.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/03/jihlava09-1024x682.jpg)