187
Momentálně zrušená autobusová linka Pražské Integrované Dopravy (PID) číslo 187 byla jednou zavedena, podruhé vzešla z autobusové linky číslo 197 a také prošla dvojím zrušením. Velmi výrazně ovlivňovalo její trasování rozšiřování pražské podzemní dráhy (metra). Kromě trvalých změn uvedených níže stojí za zmínku skutečnost, že při povodňové a popovodňové dopravě v letech 2002 – 2003 dlouhodobě nahrazovala „stoosmdesátsedmička“ vyloučené úseky metra. Jejím dopravcem se stal pražský Dopravní podnik, který na linku nasazoval převážně kloubové autobusy, ovšem standardně dlouhé vozy na ní též jezdily.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/187a.jpg)
7. leden 2004 – Karosa B 741.1922 ev. č. 6101 na lince číslo 187 v terminálu Palmovka – Zdeněk Liška
Od 16. dubna 1973 zavedl pražský Dopravní podnik autobusovou linku číslo 187 v trase: Chodov, U školy – Háje, MNV – Petrovice, MNV – Horní Měcholupy – Náměstí Jana Marata – Hostivař, Autorenova. Obratiště Autorenova se nacházelo na katastru Dolních Měcholup, dnes se jedná o zastávku Továrny Hostivař. Rozsah provozu byl stanoven jen na špičky pracovních dnů. Už 24. září 1973 přišla úprava zakončení trasy: Chodov – Na Sádce – Chodov, Skalka – Náměstí Jana Marata – Autorenova. Počínaje 12. květnem 1974 začala jezdit „stoosmdesátsedmička“ také v sedlech pracovních dnů. Tato změna souvisela s otevřením prvního úseku pražského metra I. C (Kačerov – Sokolovská, nyní Florenc) dne 9. května 1974. Za rok, konkrétně 4. května 1975, došlo k prodloužení trasy o úsek: Autorenova – Dolní Měcholupy, kudy námi popisovaná linka jezdila v sedlech a odpoledních přepravních špičkách pracovních dnů. V oblasti Hostivaře nastala drobná úprava trasy mezi 17. červencem 1976 až 28. březnem 1978, kdy ze zastávky Náměstí Jana Marata vedla ulicemi Podjezdová a Příjezdová do zastávky U továren a dál pokračovala k Autorenově.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/187b.jpg)
1975 – Ve výřezu linkového vedení vidíme trasu autobusové linky číslo 187 – Archiv DP
Po již uvedeném 28. březnu 1978 měla autobusová linka číslo 187 trasu: Chodov – Nádraží Hostivař – Kablo – Malešice, Perlit – Prefa Malešice. Současně byl stanoven rozsah provozu jen na špičky pracovních dnů. Ke zkrácení do zastávky Malešice, Perlit došlo 21. června 1979. Při otevření úseku metra II. C (Kačerov – Budovatelů, nyní Chodov – Kosmonautů, nyní Háje) dne 7. listopadu 1980, vstoupily v platnost od následujícího dne změny v povrchové dopravě, a tak od 8. listopadu 1980 vedla „stoosmdesátsedmička“ v trase: Budovatelů – Na Sádce – Protivova – Kosmonautů – Řepčická – Hornoměcholupská – Náměstí Jana Marata – Nádraží Hostivař – Perlit. Po uvedení úseku metra II. A (Náměstí Míru – Želivského) do provozu, dne 19. prosince 1980, přišly od následujícího dne, tedy od 20. prosince 1980, další změny v povrchové dopravě. Námi popisovaná linka měla nově upravenou trasu: Perlit – Nádraží Hostivař (dále jezdila současnou ulicí Gercenova) – Sídliště Hornoměcholupská (zastávka obsluhovaná pouze v uvedeném směru) – Hornoměcholupská (zastávka obsluhovaná v opačném směru) – Řepčická – Náměstí Jana Marata (zastávka obsluhovaná v opačném směru) – Kosmonautů – Budovatelů.Už 6. dubna 1981 došlo ke zrušení autobusové linky číslo 187. Ke stejnému datu byl zaveden celodenní provoz autobusové linky číslo 136, která tehdy vedla trasou: Burešova – Sídliště Hornoměcholupská. Touto úpravou „stotřicetšestka“ dostatečně obsloužila oblast Petrovic a Horních Měcholup.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/187c.jpg)
1986 – Autobusová linka číslo 187 uvedená v knižním jízdním řádu – sbírka Pavel Hypš
Po druhé vzešla „stoosmdesátsedmička“ z autobusové linky číslo 197, která byla zavedena 9. května 1974 s celotýdenním rozsahem provozu v trase: Novodvorská – Výzkumný ústav A. S. Popova (nyní Jílovská) – Podolská nemocnice – Národní divadlo – Revoluční – Dopravní podniky – Vychovatelna – Prosek. Zavedení „stodevadesátsedmičky“ souviselo s otevřením prvního úseku pražského metra I. C (Kačerov – Sokolovská, nyní Florenc). Prodloužení trasy z konečné Prosek do konečné Průjezdní (nyní Letňanská) přišlo 10. ledna 1977. Na opačném konci trasy vedla z Novodvorské do zastávky Sídliště Lhotka od 24. dubna 1982. Výrazné zkrácení trasy do podoby: Staroměstská – Revoluční – Dopravní podniky – Vychovatelna – Prosek – Průjezdní vstoupilo v platnost 16. prosince 1982.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/187d.jpg)
22. listopad 2003 – Karosa B 741.1922 ev. č. 6155 na lince číslo 187 v nástupní zastávce Nádraží Holešovice – Zdeněk Liška
Znovu jsme se s autobusovou linkou číslo 187 mohli setkávat od 5. února 1983 ve výše uvedené trase:Staroměstská – Revoluční – Dopravní podniky – Vychovatelna – Prosek – Průjezdní. Fakticky šlo jen o přečíslování původní „stodevadesátsedmičky“. Jediným rozdílem byl stanovený rozsah provozu na přepravní špičky pracovních dnů. Při prodloužení trasy metra C do stanice Fučíkova (úsek III. C Sokolovská, nyní Florenc – Fučíkova, nyní Nádraží Holešovice, uveden do provozu 3. listopadu 1984) došlo od 4. listopadu 1984 k úpravě trasy námi popisované linky: Fučíkova – Liberecká – Sídliště Prosek – Průjezdní. K témuž datu byl zaveden celotýdenní rozsah provozu.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/187e.jpg)
5. březen 2004 – Karosa B 941.1930 ev. č. 6264 na lince číslo 187 v zastávce Vychovatelna – Zdeněk Liška
Počínaje 1. zářím 1988 došlo k úpravě provozu tak, že úsekem: Fučíkova – Liberecká – Sídliště Prosek jezdila jen část spojů v ranní přepravní špičce pracovních dnů, ostatní zůstaly ukončeny v zastávce Sídliště Prosek. Díky otevření úseku metra II. B (Florenc – Palmovka – Českomoravská), dne 22. listopadu 1990, vstoupila v platnost od následujícího dne, tj. od 23. listopadu 1990, změna trasy autobusové linky číslo 187 do podoby: Nádraží Holešovice – Vychovatelna – Liberecká – Sídliště Prosek – Prosek – Palmovka, přičemž všechny spoje projížděly celou trasu. V uvedené trase setrvala „stoosmdesátsedmička“ až do roku 2004.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/187f.jpg)
26. září 2006 – Karosa B 941E.1964 ev. č. 6283 na lince číslo 187 v zastávce Písečná – Zdeněk Liška
Díky prodloužení metra do stanice Ládví (úsek IV. C I Nádraží Holešovice – Ládví, uveden do provozu 26. června 2004) přišla, rovněž k 26. červnu 2004, úprava trasy „stoosmdesátsedmičky“ do podoby: Palmovka – Prosek – Liberecká – Štěpničná – Ládví. Už 7. března 2005 nastalo v ranní přepravní špičce pracovních dnů trvalé prodloužení trasy o úsek: Ládví – Kobylisy – Písečná – Podhajská pole – Sídliště Bohnice, kdy v daném úseku zkracovala interval zejména stávajících autobusových linek číslo 177 a 200. Počínaje 1. zářím 2005 začaly linku o víkendech a státních svátcích obsluhovat také standardně dlouhé autobusy. Dosud poslední prodloužení trasy metra C (úsek IV. C II Ládví – Letňany, jeho slavnostní otevření se uskutečnilo 8. května 2008) znamenalo ke dni 9. května 2008 zrušení autobusové linky číslo 187 a její nahrazení stávajícími upravenými a posílenými autobusovými linkami číslo 140, 166, 185, 200 a samozřejmě nově otevřeným úsekem metra.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/187g.jpg)
18. únor 2006 – Karosa B 931.1679 ev. č. 7417 na lince číslo 187 v zastávce Prosek. V pravé části snímku je vidět staveniště budoucí stanice metra Prosek – Zdeněk Liška
Autor: Zdeněk Liška
Zdroje: Linky MHD v Praze 1829 – 1990 (Fojtík P., Prošek F.), 30 let pražského metra (Fojtík P.), knižní jízdní řády PID, web ropid.cz
Poslední aktualizace: 17. února 2015
8 Komentářů