|

231

S polookružní městskou autobusovou linkou číslo 231 jsme se v Praze poprvé mohli setkat v roce 1979. Od té doby jezdí neustále v téměř totožné podobě. Málo známou skutečností je fakt, že trasa „dvěstětřicetjedničky“ nikde nepřesahuje (a ani nepřesahovala) katastrální území pražské čtvrti Smíchov. Provozovatelem se stal Dopravní podnik, který na linku vypravuje své autobusy standardní délky, včetně nízkopodlažních.

 Listopad 2013 – SOR NB12 na lince číslo 231 v zastávce Pod Kesnerkou – Martin Chour

Autobusová linka číslo 231 byla zavedena od 26. března 1979 v polookružní trase: Smíchov, Ženské domovy – Konvářka – Dívčí hrady – Kesnerka – Křížová – Smíchov, Ženské domovy. Výstupní zastávka Smíchov, Ženské domovy se nacházela v Radlické ulici před křižovatkou s Ostrovského ulicí a autobusy se zřejmě obracely objezdem bloku domů ulicemi: (Radlická) – vpravo Ostrovského – vlevo Stroupežnického – vlevo Klicperova – vlevo Radlická. Mezi léty 1979 – 1980 je prodloužena do zastávky Moskevská (nyní Anděl) ulicemi Radlická a Plzeňská, kde se nacházela výstupní/nástupní zastávka a Stroupežnického ulicí se dostala dále do Klicperovy ulice a Radlickou jela zpět po své trase na Dívčí hrady. Uvedené varianty obracení a prodloužení trasy „dvěstětřicetjedničky“ je takto pochopitelné z dobových map a plánů Prahy. Jako zajímavost lze uvést, že obsloužila nástupní/výstupní zastávku Moskevská (nyní Anděl) a další nácestnou zastávkou byla až Křížová.

Karosa Citybus na lince číslo 231 v terminálu Na Knížecí – Jiří Vařečka

Prokazatelně po polovině roku 1986 je trasa autobusové linky číslo 231 upravena a ukončena v terminálu Na Knížecí. Od té doby má její trasa podobu: Na Knížecí – Křížová – Úřad důchodového zabezpečení (nyní Správa sociálního zabezpečení) – Konvářka – Dívčí hrady – Kesnerka – Františka Kocourka (nyní Franty Kocourka) – Křížová – Na Knížecí. Od 25. listopadu 2002 došlo mezi zastávkami Franty Kocourka a Křížová ke zřízení zastávky Ke Koulce.

26. srpna 2008 – Karosa Citybus na lince číslo 231 u Správy sociálního zabezpečení – Pavel Hypš

Po 7. dubnu 2007 se na lince 231 objevují nízkopodlažní vozy, přičemž o víkendech (a svátcích) zajišťují většinu spojů. Rozsah provozu byl (a je) stanoven celotýdenní. V dalších obdobích již probíhali pouze úpravy intervalů – od 1. září 2012 zkrácení intervalů v ranní špičce a dopoledních hodinách, od 29. dubna 2017 zkrácení intervalů v pracovní dny večer od 30. června 2018 prodloužení intervalů o víkendu ráno.

Karosa Citybus na lince číslo 231 poblíž terminálu Na Knížecí – Jiří Vařečka

„Dvěstětřicetjednička“ patří do skupiny stabilních linek, neboť její trasa byla minimálně upravovaná. Zůstává s podivem, že dosud na ní setrvaly autobusy standardní délky a také hlavně to, že „přežila“ nedávné zavedení tzv. „ autobusových metrolinek“, kdy je většina linek rušena či slučována.

 20. září 2012 – SOR NB12 na lince číslo 231 v zastávce Správa sociálního zabezpečení – Pavel Hypš

Zdroje: Dobové mapy a plány Prahy z let 1979 a 1980, knižní jízdní řády pražské městské dopravy z vybraných let, Pražský dopravní zeměpis svazek 3 obce připojené ku Praze v roce 1922 (Fojtík P., Prošek F.)

Podobné příspěvky

Napsat komentář