363
Počátky dnešní autobusové linky Pražské integrované dopravy (PID) číslo 363, která spojuje Prahu, Průhonice, Čestlice, Modletice a Velké Popovice, můžeme hledat již v roce 1908. Tehdy na území Rakouska-Uherska začaly jezdit první poštovní autobusy, které mimo zásilky přepravovaly čtyři až osm pasažérů.
15. dubna 2011 – Karosa Citybus jako linka číslo 363 přijíždí do terminálu Opatov – Pavel Hypš
V jízdním řádu z roku 1932 se můžeme dočíst, že linka jezdila v trase Praha-Vršovice, poštovní garáže – Velké Popovice, a to jen jeden pár spojů ve všední dny. Na linku byly nasazovány autobusy značky Laurin a Klement s dřevěnou karoserií. Maximální povolená rychlost v tehdejší době mimo obec byla 28 km/h a v obci 15 km/h. Můžeme si jen představit, jaká to asi byla jízda. Jen pro srovnání, tehdejší lístek do Velkých Popovic stál 10 Kč. Dnešní obyčejná jízdenka ve stejné relaci stojí 24 Kč.
15. dubna 1932 – Jízdní řád linky Praha – Velké Popovice – sbírka Autobus1195
K 1. lednu 1933 byly státní poštovní linky převedeny pod Československé dráhy, které se tak staly monopolním autobusovým dopravcem. Dne 1. ledna 1949 bylo založeno ČSAD (Československá automobilová doprava, od roku 1950 Československá státní autobusová doprava) a linky do Velkých Popovic začaly patřit jim.
Léto 1934 – Jízdní řád linky Praha – Velké Popovice – sbírka Poštovní muzeum Praha
V roce 1951 jezdila autobusová linka ČSAD číslo 01204 v trase Praha-Pankrác, Hvězdova ulice – Velké Popovice – Strančice. Byla jedinou linkou spojující Prahu a Velké Popovice. Nejezdila však původní trasou, ale přes Kunratice u Prahy a Jesenici. Některé spoje zajížděly až do Kamenice.
20. května 1951 – Jízdní řád linky 01204 – sbírka Autobus1195
Prokazatelně roku 1987 zajížděly do Velkých Popovic linky 10740 (Praha, Pankrác, aut.nádr.metro – Jesenice – Sulice – Kamenice – Velké Popovice), 11040 (Praha, Chodov, Družby,metro – Šeberov – Průhonice – Čestlice – Dobřejovice – Petříkov – Velké Popovice) a 11060 (Praha, Pankrác, aut.n.metro – Jesenice – Dobřejovice – Petříkov – Velké Popovice). Všechny tyto linky provozovalo ČSAD KNV Praha-Vršovice.
3. května 2000 – Karosa LC735 na spoji jedoucím z Velkých Popovic do Dobřejovic – NSČ, web k-report.net
Dne 28. května 2000 byl zahájen provoz linky PID číslo 363 v trase Praha, Opatov – Čestlice – Velké Popovice, Todice. Od 28. ledna 2001 byla linka prodloužena k nádraží v Mirošovicích. Od 14. června 2009 je linka číslo 363 opět zkrácena do původní trasy s konečnou zastávkou Velké Popovice, Todice.
28. května 2000 – Leták k zavedení linky číslo 363 – sbírka Vladimír Hradec
Ke stejnému datu došlo ke změně dopravce. Provoz zde ukončil Connex Praha s r.o. (nástupce původního ČSAD), vystřídaný Dopravním podnikem hlavního města Prahy. Došlo také k posílení linky číslo 363, na kterou byly převedeny spoje linky 324. Obsluha původní části linky číslo 363 v trase Velké Popovice, Todice – Dolní Lomnice – Mirošovice byla zajištěna nově zavedenou linkou číslo 463 v trase Strančice – Velké Popovice – Dolní Lomnice – Mirošovice.
28. srpna 2008 – Karosa C954E jako linka číslo 363 na návsi v Průhonicích – Pavel Hypš
Kvůli změnám v čestlické komerční zóně došlo od 13. července 2009 k přejmenování zastávek Čestlice, Global (nově Čestlice, Aquapalace) a Čestlice, Hypernova (nově Čestlice, Albert hypermarket). K zatím poslednímu přejmenování zastávky došlo 19. června 2013, a to Čestlice, Aquapalace na dnešní Čestlice, V Oblouku.
4. března 2011 – Karosa B951E jako linka číslo 363 v zastávce Čestlice, Polní – Pavel Hypš
Autor: Autobus 1195
Editace textu: Pavel Hypš
Zdroje: dobové jízdní řády, web wikipedia.cz (Příměstské autobusové linky Pražské integrované dopravy)
Text zveřejněn: 9. dubna 2016