BAD SCHANDAU
29. července 2018 – Setkání hned dvou tramvajových souprav v konečné zastávce Lichtenhainerův vodopád – Pavel Hypš
Malé lázeňské město Bad Schandau je jedním z výchozích bodů turisticky velmi atraktivní oblasti Českosaského Švýcarska. Žijí zde necelé čtyři tisíce obyvatel a jedná se o nejmenší město v Německu s vlastním tramvajovým provozem. Jedna z místních částí leží přímo na česko-německé hranici.
První písemná zmínka o obci Schandau pochází z roku 1445, kdy zde mělo fungovat obchodní centrum, vedené německými kolonisty. Statut města získává Schandau roku 1467 a díky výhodné poloze u řeky Labe docházelo k jeho výraznému rozšiřování. Přibližně od roku 1800 se město stává lázeňským střediskem a počínaje rokem 1920 začíná být výraz „Bad“ v názvu města oficiální.
Dnes již město zdaleka netvoří jen centrum, ale také několik přidružených obcí. Místní část Krippen leží jako jediná na levém břehu řeky Labe, část Ostrau pro změnu leží na vrcholu skalnatého útesu, více než 50 metrů nad zbytkem města.
V centru města stojí kostel Jana (st. Johanniskirche), jehož základy pocházejí už z roku 1679. Barokní kopule byla vystavěna roku 1711, roku 1876 proběhla velká rekonstrukce kostela a od roku 1902 se může pyšnit dvoupatrovým renesančním oltáře z pískovce, který původně stál v kostele svaté Anny v Drážďanech.
Železniční trať, procházející Bad Schandau, byla zprovozněna roku 1851. Jedná se o trať, označovanou na českém území jako 083, na německém jako 247,vedoucí z Děčína přes Bad Schandau a Pirnu do Drážďan. V současné době se jedná o jedinou elektrifikovanou trať, spojující Českou republiku a Německo.
Od 29. května 1898 je v třítisícovém Bad Schandau provozována tramvajová trať a dodnes je nejmenším městem Německa se samostatnou tratí. Je dlouhá přibližně 8 km a vede z centra města k Lichtenhainskému vodopádu.
Velká část města se táhne podél pobřeží Labe, ovšem spojení města a železnice zajišťuje pouze jediný most nedaleko centra města. Z toho důvodu jsou zde provozovány celkem 4 přívozy (označené F2 až F5), jež zajišťují spojení k železničním stanicím Bad Schandau, Krippen a Schmilka. V letní sezóně jsou realizovány také podélné plavby, z Bad Schandau do Hřenska.
Autobusy mají v Bad Schandau jen velmi okrajovou funkci. Nejvýznamnější je autobusová linka systému VVO číslo 241, která spojuje Bad Schandau s městey Pirna na jedné straně a Sebnitz na straně druhé.
Městskou dopravu po Bad Schandau zajišťuje linka číslo 252,jež jezdí z centra přes Postlewitz a Ostrau do Schmilky.
Za místní dopravu se dá považovat také veřejný výtah, překonávající skalní masiv mezi centrem města a místní částí Ostrau. Jeho první verze zde byla již roku 1904 a od roku 1954 je vyhlášen technickou památkou.
Zdroje: web wikipedia.cz (Bad Schandau, Železniční trať Děčín – Dresden-Neustadt, Přívozy na Labi v Německu)