LIEPĀJA
Liepāja je se svými více než 70 tisíci obyvateli třetím největším městem Lotyšska. Leží na západním pobřeží, u Baltského moře, a tvoří pro Lotyšsko velmi významný přístav. Město se nachází v historické Kuronsko, přibližně 200 km od hlavního města Rigy.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/liepaja01-1.jpg)
První písemná zmínka o Liepāje pochází z roku 1253, městská práva však získala až v roce 1625. Název Liepāja je odvozen od lotyšského výrazu liiv (písek), nikoli od lípy, která je ovšem vyobrazena v městském znaku.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/liepaja02.jpg)
Kromě náměstí a jeho okolí, podobně jako je tomu v řadě dalších měst, najdeme velmi turisticky oblíbená místa v satelitní čtvrti Karosta. K městu bylo připojeno roku 1890, a nejoblíbenější památkou je místní vězeňský areál.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/liepaja03.jpg)
Liepājský přístav nikdy nezamrzá a je velmi významným uzlem především pro nákladní dopravu. Vypravována je od však pravidelná trajektu do německého přístavu Travemünde poblíž hanzovního města Lübeck.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/liepaja04.jpg)
Liepāja je jedno ze tří měst v Lotyšsku s tramvajovým provozem. Provoz zde byl zahájen roku 1899 a jedná se o nejstarší tramvajový provoz v pobaltských státech. Od roku 1976 je v provozu pouze jediná linka, která se však v roce 2013 dočkala prodloužení.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/liepaja05.jpg)
Jedná se o jedinou dochovanou lotyšskou tramvajovou síť o rozchodu 1000 mm. Provoz je zajištěn pouze tramvajemi československé výroby Tatra KT4D, kterých má město k dispozici 16. Pět z nich bylo původní dodaných pro Liepāju, zbytek jsou vozy koupené ojeté z německých měst Chotěbuz, Gera a Erfurt.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/liepaja06.jpg)
Zajímavá je také tramvajová vozovna v Liepāje. Jedná se totiž o původní budovu z roku 1899, která zde přežila i opakované přerušování provozu během válečných konfliktů a náletů na město. Ještě donedávna se muselo do vozovny jen couvat, dnes je již umožněn vjezd i výjezd obousměrně.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/liepaja07.jpg)
Součástí městské dopravy v Liepāje je také síť autobusových linek. Jejich provoz, na rozdíl od tramvajové linky, zajišťuje firma „Liepājas autobusu parks (LAP)“. Pět městských linek zajíždí také do sousedního města Grobina.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/liepaja08.jpg)
Většinu vozového parku dopravce LAP tvoří autobusy Solaris Urbino 12 třetí generace, dodané všechny v roce 2015. Výjimku tvoří čtyři částečně nízkopodlažní vozy Volvo 8700 LE z roku 2009 a jeden vůz Volvo B10L z roku 2011. Na méně vytížených linkách jezdí midibusy Mercedes-Benz Sprinter. Mezi lety 2010 až 2015 zajišťoval místní linky také jeden vůz české výroby, SOR BN12, později odkoupený dopravcem KAD Vrchlabí pro provoz na městské dopravě ve Špindlerově Mlýně a Vrchlabí.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/liepaja09.jpg)
Mimo místní městskou dopravu se jedná o velmi významného dopravce regionálních autobusových linek v Lotyšsku. Významnými cíli autobusových linek je především Riga. Jednou za den jezdí z náměstí v Liepāje také mezinárodní linka dopravce Ecolines do litevské Klaipedy.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/liepaja10.jpg)
Železniční dopravě v Liepāje je dnes již spíše skanzen odkazující na minulost. V osobní dopravě jsou vedeny z Liepāji dva páry osobních vlaků týdně do Jelgavy, na zbylých dvou tratích je provoz zrušen. Trať do Jelgavy je však silně využívána nákladní dopravou.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/01/liepaja11.jpg)
Zdroje: web wikipedia.cz (Liepāja, Lübeck, Tramvajová doprava v Liepāji), web phototrans.eu, web seznam-autobusu.cz
3 Komentáře