137
20. srpna 2003 – Karosa B732 ev. č. 7128 na lince číslo 137 v terminálu Na Knížecí – Zdeněk Liška
Autobusová linka Pražské integrované dopravy (PID) č. 137 byla zavedena v roce 1969, kdy společně s dalšími linkami nahrazovala zrušené trolejbusové linky. Tehdy nové autobusové linky spojovaly především oblasti Jinonic a Smíchova, přičemž „stotřicetsedmička“ pokračovala přes centrum Prahy až do Strašnic. Při otevírání některých úseků metra byla její trasa několikrát zkrácena. V novodobé historii však došlo k prodloužení trasy a k dalším úpravám. Provozovatelem a zároveň dopravcem autobusové linky č. 137 byl (a je) pražský dopravní podnik, který na ni nasazuje standardně dlouhé autobusy (včetně nízkopodlažních).
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/08/137a1.jpg)
V souvislosti s rušením trolejbusové sítě v Praze, došlo v roce 1969 k zavedení autobusových linek č. 128, 137 a 153, které tehdy nahradily trolejbusové linky č. 52 (Krajský národní výbor – Jinonice) a č. 60 (Krajský národní výbor – Motorlet). Autobusová linka č. 137 byla zavedena od 31. března 1969, kdy vedla trasou: Průběžná – Zdravotní ústav – Orionka – Náměstí Míru – Krakovská (pouze ve směru tam) – Štěpánská (pouze ve směru zpět) – Karlovo náměstí – Jiráskovo náměstí – Krajský národní výbor – Knížecí – Malvazinky – Motorlet. Rozsah provozu „stotřicetsedmička“ měla celotýdenní.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/08/137b-1024x391.jpg)
Jistě není bez zajímavosti, že trolejbusová trať: Motorlet – Jinonice byla zrušena právě ke dni 31. března 1969 a trať: Knížecí – Motorlet byla zrušena až ke dni 31. května 1969. Několik pozůstatků z obou trolejbusových tratí existovalo i po roce 2000.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/08/137c2.jpg)
Počínaje dnem 3. listopadu 1969 byla trasa námi popisované autobusové linky prodloužena o úsek: Sídliště Zahradní Město, západ – Želivecká – Nádraží Strašnice – Průběžná.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/08/137c3-1024x683.jpg)
V souvislosti s otevřením úseku metra I. C (Kačerov – Sokolovská, nyní Florenc), ke dni 9. května 1974, byla trasa „stotřicetsedmičky“ nově vedena z Náměstí Míru přes zastávku I. P. Pavlova (zde byl možný přestup na linku metra a další linky povrchové dopravy) do zastávky Karlovo náměstí a dále pokračovala po své původní trase k Motorletu.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/08/137c4.jpg)
Při otevření úseku metra II.A (Náměstí Míru – Želivského) byla, od 20. prosince 1980, trasa autobusové linky č. 137 zkrácena do úseku: Náměstí Míru – Motorlet. V souvislosti s otevřením úseku metra I. B (Smíchovské nádraží – Sokolovská, nyní Florenc), ke dni 3. listopadu 1985, došlo ke zkrácení trasy „stotřicetsedmičky“ ke stanici metra Moskevská (nyní Anděl), ale konečná/nástupní zastávka se od té doby nachází v terminálu Na Knížecí, kde jsou autobusy odstavovány.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/08/137d2.jpg)
Od 21. dubna 1986 byla trasa linky č. 137 dále upravena: Moskevská (Na Knížecí) – Malvazinky – Motorlet – Vidoule – Jinonice, přičemž v úseku: Motorlet – Jinonice jezdily vybrané spoje v sedlech pracovních dnů. Ke zkrácení trasy do podoby: Moskevská (Na Knížecí) – Motorlet (nyní U Waltrovky) došlo od 21. května 1990.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/08/137e2.jpg)
Po spuštění sítě tzv. „metrobusových“ linek, od 1. září 2012, byla trasa „stotřicetsedmičky“ prodloužena a upravena do podoby: Na Knížecí – Malvazinky – U Waltrovky – Vidoule – Jinonice – Stará Stodůlecká – Nové Butovice – Bucharova – Mládí – Sídliště Stodůlky, čímž nahradila tehdy zrušenou linku číslo 130.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/08/137e3.jpg)
Rozsah provozu zůstal i nadále celotýdenní, ale v úseku: U Waltrovky – Sídliště Stodůlky jezdily vybrané spoje v přepravních špičkách pracovních dnů a od 10. října 2012 jezdily tyto spoje také v sedlech pracovních dnů.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/08/137e4.jpg)
Další změna vstoupila v platnost od 29. června 2013, kdy úsekem: U Waltrovky – Sídliště Stodůlky jezdily vybrané spoje zřejmě už celotýdenně. K témuž datu byly zavedeny samostatné spoje vedoucí úsekem: Bavorská – Nové Butovice provozované pouze v přepravních špičkách pracovních dnů.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/08/137f2-1024x620.jpg)
Po prodloužení trasy metra A do stanice Nemocnice Motol byla, od 7. dubna 2015, trasa „stotřicetsedmičky“ upravena do podoby: Na Knížecí – Malvazinky – U Waltrovky – Nové Butovice – Mototechna – Bavorská, přičemž úsekem: U Waltrovky – Bavorská jezdily jen vybrané spoje. Od uvedeného data, tedy od 7. dubna 2015, byly zavedeny samostatné spoje jezdící úsekem: Nové Butovice – Bavorská a provozované pouze v přepravních špičkách pracovních dnů.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/08/137f3-1024x768.jpg)
Další změna trasy námi popisované linky vstoupila v platnost od 1. května 2016, kdy se dostala do podoby: Na Knížecí – U Waltrovky – Jinonice – Nové Butovice – Mládí – Luka – Velká Ohrada, ale úsekem: Nové Butovice – Velká Ohrada jezdily spoje pouze v pracovní dny v době od cca 6 h do cca 20 h. Původní úsek: Bucharova – Bavorská nahradila odkloněná a upravená autobusová linka č. 149.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/08/137f4-1024x682.jpg)
Jiná změna trasy autobusové linky č. 137 přišla ode dne 1. července 2017, kdy byla ze zastávky Píškova odkloněna přes zastávku Bašteckého do obratiště Malá Ohrada.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/08/137g2-1024x607.jpg)
Zanedlouho, k datu 23. srpna 2017, došlo k úpravě trasy do podoby: Na Knížecí – Malvazinky – U Waltrovky – Hutmanka (na znamení) – U Trezorky (na znamení) – Jinonice – Vidoule (na znamení) – Stará Stodůlecká (na znamení) – Nové Butovice – Mládí (na znamení v určitých obdobích) – Luka – Malá Ohrada. Nově tak úsekem: Na Knížecí – Jinonice jezdily všechny spoje a v úseku: Jinonice – Malá Ohrada pak jezdily vybrané spoje v pracovní dny v době od cca 5:30 h do cca 20:30 h. Počínaje dnem 30. června 2018 byly spoje dříve ukončené v zastávce Jinonice opět zkráceny do zastávky U Waltrovky.
![](https://www.dopravniwebovka.cz/wp-content/uploads/2019/08/137h1-1024x689.jpg)
Zdroje: Vývoj linek veřejné dopravy v Praze, Linky MHD 1875 – 2015 (F. Prošek), Historie městské hromadné dopravy v Praze (F. Prošek, P. Fojtík, S. Linert, Praha 2000), internet: www.pid.cz