|

LIPSKO

Město

Lipsko (německy Leipzig) je město s postavením samostatného městského okresu (Kreisfreie Stadt) na severozápadě německé spolkové země Sasko. Žije zde přibližně 593 tisíc obyvatel, díky čemuž je Lipsko největší město Saska a desáté největší město v Německu. Městskou dopravu v Lipsku zajišťují tramvaje, autobusy, vlaky a v minulosti také trolejbusy.

22. února 2019 – Centrální náměstí s radnicí – Pavel Hypš

Název Lipsko pochází z názvu „lípa“. Osada byla založena slovanskými osadníky již v 10. století. První písemná zmínka pochází z roku 1015. Už v roce 1165 bylo Lipsko povýšeno na město a místní trhy se staly významnou nadregionální událostí.

22. února 2019 – Kostel svatého Tomáše – Pavel Hypš

Vzhledem k zničení města během 2. světové války je v Lipsku, jako téměř ve všech velkých německých městech, poměrně málo historických budov. Centrum je ale poměrně kompaktní a zachovalé, dá se proto najít mnoho skvostných domů z doby německého císařství z let 1871–1918, jež svědčí o tehdejším rozmachu a významu města.

22. února 2019 – Budova městské opery – Pavel Hypš

Železnice

Mezi Lipskem a Drážďany byla také roku 1839 otevřena první německá dálková železniční trať, nedlouho potom se město stalo důležitým železničním uzlem. Lipské hlavní nádraží, dokončené roku 1915, je se svou plochou 83 640 m2 největší hlavovou stanicí v Evropě.

22. února 2019 – Jednotka Siemens Desiro na lince S5X do Cvikova – Pavel Hypš

V Lipsku se kříží trasy vlaků Intercity-Express (HamburgBerlin – Leipzig – NürnbergMünchen, nebo Dresden – Leipzig – Erfurt – Frankfurt am Main). Ve městě staví také mezinárodní noční spoje do Prahy, Curychu, Basileje či Amsterdamu.

22. února 2019 – Jednotka Siemens na městské lince S1 – Pavel Hypš

Lipsko je centrem systému regionální příměstské železnice S-Bahn Středního Německa. Linka s označením S1 zajišťuje přepravu výhradně po Lipsku, významné jsou dále linky S3 a S5 do Halle nebo na opačné straně do Cvikova.

22. února 2019 – Jednotka Siemens na městské lince S1 – Pavel Hypš

Tramvaje

Už 18. května 1872 se k lipské železnici připojily také dvě linky městské koněspřežné tramvaje. V roce 1896 byla, již výrazně rozsáhlejší, síť elektrifikována. Do roku 1917 byla zdejší tramvajová doprava provozována soukromníky, až poté přešla pod městský podnik.

22. února 2019 – Tramvaj Duewag GT8 na lince linka 10 v zastávce Koňský trh – Pavel Hypš

I přes rušení několika tratí po roce 1990 je dnes lipská tramvajová síť se svými 146 km třetí největší tramvajovou sítí v Německu, po Kolíně nad Rýnem a Berlíně. Dodnes je zde v provozu několik posledních československých tramvají Tatra T4D, postupně nahrazovaných moderními tramvajemi Solaris Tramino.

22. února 2019 – Tramvaj Leoliner NGTW6 na linka 11 v zastávce Náměstí Wilhelma Leuschnera – Pavel Hypš

Trolejbusy

Mezi lety 1938 až 1975 brázdily ulice Lipska také trolejbusy. Jednalo se o vůbec první trolejbusový provozu v Německu, který byl však hned v počátcích ovlivněn válečnými událostmi. V provozu byly postupně tři linky, označená A – C. Mezi lety 1958 až 1975 se na provozu podílely také československé trolejbusy Škoda 8Tr a 9Tr.

1974 – Setkání trolejbusů Škoda 8Tr a 9Tr na zastávce Lindenau – Alan Murray-Rust, web fotocommunity.de

Autobusy

Městská autobusová doprava v Lipsku zahájila svůj provozu roku 1913 a vždy tvořila pouze doplněk k husté tramvajové síti. V současnosti je v provozu pouze 6 pravidelných denních linek, městské autobusy však zajišťují také řadu regionálních linek a deset linek noční městské dopravy.

22. února 2019 – Autobus Solaris Urbino 18 na lince 73 u hlavního nádraží – Pavel Hypš

Galerie

Zdroje: web wikipedia.cz (Lipsko, Tramvajová doprava v Lipsku, Trolejbusová doprava v Lipsku), web wikipedia.de (Busverkehr in Leipzig, S-Bahn Mitteldeutschland)

Podobné příspěvky

Napsat komentář