25. 3. 2020 Od Zdeněk Liška 0

176

19. ledna 2004 – Karosa B732 ev. č. 5671 na lince číslo 176 v manipulační zastávce Karlovo náměstí – Zdeněk Liška

Autobusová linka Pražské Integrované Dopravy (PID) číslo 176 existuje od roku 1972. Byla zavedena v souvislosti se zrušením trolejbusové dopravy v Praze. Postupné úpravy její trasy přicházely především kvůli rozšiřování sítě podzemní dráhy (metra). Dopravcem „stosedmdesátšestky“ je po celou dobu pražský dopravní podnik, který na ni nasazuje standardně dlouhé autobusy (nově jen nízkopodlažní).

4. července 2014 – Karosa 2071.40 City Bus ev. č. 3461 na lince 176 projíždí křižovatkou Na Hřebenkách x Švédská – Zdeněk Liška

Díky postupnému rušení trolejbusových tratí v Praze na přelomu 60. a 70. let, došlo k jejich postupnému nahrazování autobusovými linkami. Provoz trolejbusů v Praze definitivně skončil v noci z 15. na 16. října 1972. Právě od 16. října 1972 zavedl pražský dopravní podnik také autobusovou linku číslo 176 vedenou v trase: Průběžná – Náměstí Míru – Karlovo náměstí – Arbesovo náměstí (později Náměstí Sovětských tankistů nebo Kinského zahrada, nyní náměstí Kinských resp. zastávka Švandovo divadlo) – Hřebenka – Stadion jih (nyní Stadion Strahov). Tehdy měla stanoven celotýdenní rozsah provozu. Mezi 27. srpnem až 1. prosincem 1973 ji doplňovala posilová linka X 176, provozovaná pouze v přepravních špičkách pracovních dnů. Ta vedla ve zkrácené trase: Náměstí Sovětských tankistů – Hřebenka.

1975 – Ve výřezu linkového vedení vidíme trasu autobusové linky číslo 176 – Archiv DP

V souvislosti s otevřením úseku metra I. C (Sokolovská, nyní Florenc – Kačerov), dne 9. května 1974, začala „stosedmdesátšestka“ jezdit z Náměstí Míru přes zastávku I. P. Pavlova na Karlovo náměstí a odtud pokračovala dál po své pravidelné trase. Počínaje 30. srpnem 1976 byla prodloužena ze zastávky Náměstí Míru přes zastávky Pod Rapidem a Štěchovická do konečné Sídliště Rybníčky, kde částečně nahradila zkrácenou autobusovou linku číslo 180. Po zahájení provozu úseku metra II. A (Náměstí Míru – Želivského) začala námi popisovaná linka jezdit ve zkrácené trase: Náměstí Míru – Stadion jih. Tato změna vstoupila v platnost 20. prosince 1980.

3. listopadu 1985 – Jízdní řád se zastávkami autobusové linky číslo 176 – sbírka Pavel Hypš

Další změnu s sebou přineslo otevření třetí tratě metra, úseku I. B (Sokolovská, nyní Florenc – Smíchovské nádraží), dne 2. listopadu 1985. Od následujícího dne byla autobusová linka číslo 176 zkrácena na Karlovo náměstí. Mezi 1. červnem 1987 až 1. zářím 1988 vedla trasa ze zastávky Arbesovo náměstí do terminálu metra Moskevská (nyní Anděl) namísto dosavadní konečné Karlovo náměstí. V trase: Karlovo náměstí – Kinského zahrada – Stadion Strahov pak námi popisovaná linka setrvala 24 let.

14. července 2014 – Iveco – Citelis 2076.10 ev. č. 3509 na lince 176 v zastávce Jinonice – Zdeněk Liška

A právě k 1. září 2012 se autobusová linka číslo 176 stala metrobusovou linkou s upravenou trasou: Karlovo náměstí – Švandovo divadlo – Stadion Strahov – Podbělohorská – Klamovka – U Waltrovky – Jinonice – Karlštejnská – Nové Butovice, přičemž v úseku: Stadion Strahov – Nové Butovice jezdily jen vybrané spoje. Dosud poslední změna přišla 15. září 2014 a znamenala zkrácení trasy do současné podoby: Karlovo náměstí – Švandovo divadlo – Stadion Strahov. Úsek: Stadion Strahov – Nové Butovice díky uvedené změně začala obsluhovat upravená autobusová linka číslo 143. Od posledně zmíněného data jsou na linku nasazovány pouze nízkopodlažní autobusy.

17. prosince 2014 – SOR NB 12 ev. č. 3617 na lince 176 v konečné Karlovo náměstí – Zdeněk Liška

Zdroje: Linky MHD v Praze 1829 – 1990 (Fojtík P., Prošek F.), knižní jízdní řády PID, web ropid.cz